luni, 2 noiembrie 2015

Cum sari de la una la alta (76)



Decupare = convergență focală. Picturalitate. Nu „împingi” obiectul pentru a-l întoarce, ca să-l vezi din spate. Obiectul sedimentează, e văzut instantaneu. Vederea nu necesită instrument. Ecranul (ochiul) e pururi deschis. În picturalitate, nu există conduită evitantă a ochilor, glisaj de la (ruptură de nivel între) privirea magnetică a cuiva la (și) ambientul (preșul) banal. În eros, ochiul minții e activ. Odihna oculară, deviația privirii nu conduce la ștergerea conținutului (blocaj). Ochiul minții e pururi în centru, drept, neobosit, deschis în mijlocul craniului. Apariționalul are esență de conștiință, de vedere. El nu este un obiect ce trebuie văzut (cu efort), ci este însăși vederea, însuși conținutul pururi centralizat. Noi nu obosim să privim, ci obosim să luptăm cu absența conținutului, cu absența funcției de conștiință, cu dispariția conținutului. Tratamentul intensiv = corelat obiectiv al regenerării sensibile. Mneme. Nu trebuie să faci efort de întoarcere, de centralizare. „Efortul” e resimțit ca inerție plăcută, ca la legănat. Statornicie. Stabilitate. Developare. Nu „tragi clișeul”, nu te încordezi și te urnești (să ai vedere) spre stânga (unde spațiul e constituit), ci conștiința îmbracă direct forma senzorială, pentru că nu există inerție, decalaj, disfuncția unui plan al conștiinței. Sincronicitate. Animalul e la fel de important ca un om, ca un copil, ca un handicapat. Halucinație: ai în tine pădurile de brad. Dumnezeu e etern și viu. Ce factor stabilizează imaginația? Ontognoseologicul! El este magnetismul ce comandă formarea culorilor, a spectrului, extensia conștiinței în spațiu, sensul forțelor kinestezice. Perspectiva = giruetă. Mutarea sincronă a clișeului e contentivă, odihnitoare pentru ochi. Ea „trage” energiile, parcă le leagănă, de fapt, face inutil stresul care urmărea neputincios tocmai asta (mutația). Presiune erotică contentivă. Eros = particularizare. Nu-i un sentiment amorf. Semințele culorii, ale formelor fine, de vis sunt în el! Frumusețe? Năsuc. Plan, detaliu stabilizat. Atmosferă, magneton. Nu obosești, pentru că nu dispare conținutul. Poezia și muzica sunt odihnitoare. Plasticitate. Caramelizare. Intensificarea nu e sensul interzis, nu distruge imaginea. Apropiere infinită, străpungere, fosforescență. Planul de profunzime al senzațiilor interne se deblochează. Efectul de localizare locuiește în personaj (developat continuu). Nu îți repugnă apropierea prea mare, nu-i simți duhnetul răsuflării în nas. În artă, singurătatea e fosforescentă (și străvezie). Clipa este developată, nu doar ceea ce este la capătul unei acțiuni, al unui interval orientat. Conștiința = sincronicitate, muzică. Arta = sublimarea dorințelor, prin obiectivarea lentă a filmului realizării lor. Dorința pornește din plin romanesc. Este circumscrisă exclusiv pe particular, pe tonalitate, pe culoare, pe romanesc, nu pe general. Generalul e dat deja (e „gol”, gândire incoloră). Generalul, schema corporală, sănătatea, binele mic, exclusiv supraviețuirea goală, încorsetarea în datul invariabil, imobil, preexistent (plictiseala, simțul destrămării și nevoia de nou, de schimbare, de miracol), acestea sunt faptele psihologice. Variația particularului (imaginația poetică, cosmică) nu stă în „puterea” noastră. Dinte ciobit. Reprezintă poetic o dramă mai mare. Materia = filmul umed, emulsia, baia de revelare. Nu porți grija conservării imaginii. Pici la mijloc. Ești mereu la suprafață (înainte să se producă coliziunea, să emită sepia = avertizare), mereu la început. Puii s-au făcut mari. Își poartă singuri de grijă. Trupul duhovnicesc = candelă ce nu se stinge. Nu trebuie întreținut: hrană veșnică, nestricăcios, dar nu prin „fixație de forță”. Nu există frumusețe decât în individualitatea unei viziuni.

Carmen Caragiu (1965-2015)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu