Sunt
rari teologii dotați cu o bună intuiție filozofică. Părintele Ghelasie a fost
unul din aceștia. Filozofia prezentată de părintele Ghelasie este filozofia
bunului simț al gândirii.
În
epoca în care trăim, nu se mai poate face teologie viabilă fără a lua în
calcul, de pildă, cea mai importantă achiziție a gândirii fenomenologice în
sensul ei valorificat de germanul Heidegger, care a radicalizat noțiunea de
existență până la a o face opusă ideii de esență: existență vs. esență.
Existența
reprezintă la Heidegger starea efectivă a omului aruncat în lume și ea poate fi
descrisă prin ceea ce filozoful german a numit „existențialii”,
caracteristicile de ființă ale Dasein-ului, între care se pot enumera:
faptul-de-a-fi-aruncat-în-lume, faptul-de-a-fi-întru-moarte etc. Experiența
facticității umane radical supuse timpului și morții este apriorică, observă
Heidegger, și ea îi vizitează atât pe păcătoși, cât și pe sfinți. Fapt
constatat este că nici un argument metafizic, privitor deci la esență – o
pretinsă „esență” aflată dincolo de așa-numite aparențe – nu poate răsturna
experiența imediatului, nu poate anihila în sens decisiv forța ei de impact
brutal asupra organismului și convingerilor sale înrădăcinate în carne. Dacă
există o existență conformă esenței, nu pe aceasta o trăiește omul. Real este,
pentru existențialiști, ceea ce este trăit, datul în trăire.
Interpretarea
primordială și, într-un anumit sens, cea mai credibilă interpretare a
realității o dă trăirea, convingerea subconștientă, această reacție neconstrânsă
de rațiune a ființei noastre care ne aruncă într-o lume deja constituită prin
această trăire. Ne-am obișnuit să considerăm criteriul rațional în sine ca
fiind el răspunzător de concepția despre lume pe care o avem. Ori, în sensul
cel mai autentic al cuvântului „lume”, tocmai prin trăire se constituie
„lumea”, o anumită lume – prin participare. Schizofrenicii trăiesc în aceeași
lume în care trăim și noi, „ceilalți”, și totuși pentru cei dintâi lumea se
„derealizează”, întrucât nu „participă” la ea. Aceleași obiecte cad sub
simțurile lor, ca și sub ale noastre, dar nu obiectele în sine impun
convingerile: în timp ce pentru unii culoarea lucrurilor rămâne vie, în ochii
altora lumea „se șterge” (sindromul de „fading”), înlocuită de un pustiu
insuportabil.
Părintele
Ghelasie are dreptate să afirme că în grădina Edenului „Pomul Morții” este
însuși Pomul Omului: omul alege, participă la o realitate, realitatea pentru om
se constituie in funcție de participarea sa. Glasul lui Dumnezeu se auzea,
încă, dar Adam nu-l mai auzea prin „participare”, și, deci, era ca și când nu
s-ar mai fi auzit.
Pentru
„esențialiști” – le reproșează existențialiștii – e ușor de spus că un anumit
lucru doar „pare” a fi o evidență.
Pentru
existențialiști, însă, acea evidență este, există, este realul. „Existența”
acestei evidențe este mai puternică decât o eventuală esență care i-ar
contrazice (doar teoretic) existența.
Deci,
pornim de la existență, și chiar din plină existență.
Problema
„existenței” așa cum au pus-o filozofii se cere adânc înțeleasă și neapărat
luată în calcul în orice încercare de construcție antropologică pe tărâmul
teologiei. Părintele Ghelasie Gheorghe a intuit această necesitate cu un simț
admirabil.
„Paradoxal
– spune sfinția sa – Pomul Morții este însuși Chipul în Sine al Omului, în care
omul se oglindește și își menține conștiința personală de om. Nu Dumnezeu a
așezat ostentativ (ca o provocare, n. ns.) Pomul Morții, ci acest Pom a apărut
de la Sine o dată cu omul, ca o reflectare-umbră a omului”.
„Adam-Omul
era nemulțumit în Rai, deși avea totul, (...) dar nu putea trăi Raiul fără
această deschidere a firii de om, ce este hotar între lumi”.
Ispita
în om, ne dă de înțeles părintele Ghelasie, este și altceva decât glasul
Șarpelui. Chemarea unei „alte realități” vine din adâncul omului însuși, unde e
prezentă și alternativa ca neant a libertății umane. Această dublă dimensiune,
acest „dublu chip” al omului exercită dubla atracție, în sensuri contrare.
„Omul
este Hotarul între lumi, de aceea are o veșnică neliniște
metafizică-transcendentală, are neliniștea trecerii peste Hotarul Lumilor”
(„Omul, Hotarul de Taină”, p. 71). Omul se descoperă pe sine nu doar
participând la ce este, ci și neparticipând la ce nu este. Durerea, suferința,
jertfa spun mai mult despre om decât antonimele lor din vocabular. Ispita
existențială determină omul să ia atitudine: el ca să fie, trebuie să participe
la „ființa” sa.
Căderea
protopărinților nu diminuează cu nimic importanța faptului că Adam și Eva se
deschid spiritual numai prin confruntarea cu „hotarul-legea Pomului ispitirii”,
afirmă părintele Ghelasie.
Această
experiență a întânirii cu Pomul Morții trebuia făcută, chiar cu prețul
urmărilor nefericite. „Numai când Adam și Eva sunt puși în confruntare cu acest
Hotar-Legământ ca Pom al Ispitirii, atunci în om se deschid Conștiința și Firea
de Om”.
Orice
„alegere” e un „legământ”, spune cu o intuiție de o excepțională pătrundere
părintele Ghelasie, referindu-se la alegerea făcută de om, care este în orice
caz „existențială” și, fiind existențială, devine ca o legătură de nedesfăcut.
„Existența” înghite omul, așa cum l-a înghițit odinioară pe Adam.
În
considerațiile referitoare la pricina căderii protopărinților, părintele
Ghelasie o identifică pe aceasta mai degrabă cu forța irațională, decât cu
mândria indusă de Șarpe. Astfel, în formula ispitirii care este „Veți fi ca
Dumnezeu, dacă veți mușca din măr” se pune principalul accent al interpretării
nu pe ambiția de mărire, ci pe însuși actul „mâncării”. Se decapitează astfel
lesnicioasa ipoteză ce consideră mândria – cauza tuturor relelor – păcatul
pricinuitor al căderii. (O astfel de ipoteză pornește întotdeauna de la premisa
că Pomul Cunoștinței Binelui și a Răului este „Pomul Șarpelui”, și nu „Pomul
Omului”, precum crede Părintele Ghelasie).
Cea
mai stranie abatere în actul adamic nu este dorința de a fi ca Dumnezeu (și
sfântul aspiră, în chip smerit, să fie ca Dumnezeu, dar nu Dumnezeu), ci modul
insolit de a „ajunge” la Dumnezeu, mușcând din măr, și mai ales, ne întrebăm,
cum s-a ajuns încât s-a cedat acestei ispite aberante a gândului! Aici
identificăm cea mai stranie întorsătură de situație, aici începe iraționalul
(antrenând căderea în „existență”), cu un act ce nu mai are nici o legătură
rațională cu pretinsa lui consecință. Ispita nu a atras mândria (Adam era, de
altfel, un inocent), ci pofta irațională, mâncarea ca mușcare cu simțurile și
pentru simțuri. A mânca – și aici iarăși bine sesizează părintele Ghelasie, pe
care îl înțelegem și de ce pune un atât de mare accent pe „mistica mâncării” –,
a mânca devine brusc un act inaugurator de absolut, ca și când centrul lumii se
mută în stomac!
Mare
iubitor de paradoxuri adânci, gândind ca un existențialist, părintele Ghelasie
nu se ferește să vadă sensul decisiv al episodului referitor la mușcare din
măr, în chiar literalitatea verbului „a mușca”, al cărui înțeles devine cu atât
mai tainic și de neînțeles, cu cât e perceput mai adânc în denotație, nu în
conotația sa de natură simbolică.
Simplu
„a mânca” în Eden e un act de neînțeles. Dacă gustarea din ceilalți pomi,
îngăduită de Dumnezeu, aparține ordinii realității respective și cu necesitate
are (și) un sens figurat (poate cu înțelesul de „gustați, că bun este Domnul”),
în schimb, gustarea din Pomul Cunoștinței Binelui și a Răului este un act
radical ieșit din această ordine, e pur și simplu actul de a mânca pentru
plăcere, este „mâncarea plăcerii”, cum spune părintele Ghelasie.
Mâncatul
în sine e o pornire stranie atunci când nu trăiești într-o lume a nevoilor, a
selecției naturale. Oricine știe că plăcerea mâncării ca act fiziologic prin
care se întreține viața organismului ține de instinctul de conservare în
condițiile unei existențe în timp, cum este existența-spre-moarte. Prin
plăcerea în sine de a mânca – spun biologii – se manifestă în organismul
animalic principala funcție de adaptare la realitate.
Însă,
când Adam a mușcat din măr, el era un om nemuritor, și nu avea „nevoi” trupești
propriu-zise. Plăcerea din care s-a înfruptat nu era, deci, un „răspuns” la
realitatea în care trăia. Ea a existat înainte ca biologia să o determine în
mod necesar, ca și când efectul ar fi precedat cauza. Avem aici, iată, un
argument biologic împotriva bio-determinismului! Cu omul începe căderea. Nu
realitatea determină omul, ci acesta determină realitatea. Reacția omului a
fost înaintea „realității”. Gestul făcut de Adam antrenează mutații ontologice.
Părintele Ghelasie dezvoltă această idee a unui „determinism invers” în cartea
sa „Pe urme antropologice”. „Legea omului e legea lumii”, afirmă autorul
cărții. Natura „evoluează prin înduhovnicirea Omului, după cum a căzut prin
căderea Omului. Înduhovnicirea preface și fizico-chimic natura creată, prin
„supraenergizarea harică-divină””.
În
sens existențialist, „lumea” e în om și prin om. Episodul căderii
protopărinților validează această viziune filozofică. În momentul când Adam a
mușcat mărul, plăcerea localizată în corp a fost un mod de a locui lumea, un
răspuns la mediu. (Este interesant de subliniat că mediul nu apăruse încă...).
A fost un mod de raportare existențială la o altă realitate, care nu există
nicăieri altundeva decât în om. (Aici, fenomenologia ar avea un cuvânt serios
de spus prin teza ei despre lumea concepută ca un conținut intențional al
conștiinței.) Reacționând ca un om trupesc și muritor, Adam căzuse deja în
„existență” („existența” cea „spre-moarte”). „Și s-au văzut goi”... Pentru om,
cum s-a mai spus, lucrurile își dobândesc sau își pierd valoarea ontologică
prin „participare”. Din acea clipă, Dumnezeu, supra-esența adevărată a
existenței, nu a mai existat. El era „de-realizat”, chiar dacă nu încă cu totul
absent, în fața vederii omului, și omul a căzut în „existență” („cealaltă”
existență); așa cum cineva adoarme și se trezește în „realitatea reală” a
visului.
„Și
s-au văzut goi”... Bine remarcat și descris în filozofia existențialistă,
„faptul-de-a-fi-aruncat-în-moarte” exprimă cu claritate această situație. Adam
e aruncat în lume, e înghițit de existență (prin poftă), așa cum înghite
existența omul lăsându-l fără orizont. Dar, această „altă lume”, către care l-a
atras pofta sa întunecată, era dintotdeauna în om, chiar dacă neînstăpânită în
om! E vorba de alternativa ca neant a libertății umane, o libertate
constitutivă, oricum, esenței umane! Nu
putem priva omul de această dimensiune a sa, la fel de esențială pentru a-l
înțelege ca și dimensiunea „îndumnezeirii” sale.
Fenomenul
uman în deplinătatea frumuseții sale se poate afirma valorificând tocmai
această „diferență de potențial” existentă în om și care este însuși omul.
Cuvântul
din Evanghelie nu-l fericește pe cel ce nu se supune ispitei. Cum s-a spus mai
înainte, omul se descoperă pe sine nu doar participând la ce „este”, ci și
neparticipând la ce „nu este”. Durerea, suferința, jertfa spun mai mult despre
om decât antonimele lor din vocabular. Suferința umanizează omul. Durerea
desparte apele. Poveștile care te fac să plângi nu vor înceta să existe în
veșnicie și ele aduc fericire. Imaginea omului care străbate ispita rămâne o
constantă eternă a conștiinței de sine a omului, chiar și atunci când, în aerul
tare al veșniciei, omul nu va mai putea fi „ispitit”. Însă ritualul rememorării
de sine va continua să miște la nesfârșit conștiințele.
Părintele
Ghelasie are dreptate să înțeleagă Pomul Morții nu doar ca un punct de pornire
al căderii omului, pe povârnișul neascultării. Ceva mai mult decât atât, el
vede acest „Pom” ca fiind constitutiv esenței antropologice și că el trebuie
asumat ca și „cruce”. Problema alegerii morale (între bine și rău) o mută pe
tărâm ontologic și o imortalizează, așadar, ca problematică ontologică
lămuritoare pentru ce este omul.
Acest
punct de vedere are printre altele avantajul că salvează valoarea (ca formă de
răspuns propriu al Creației) CULTURII pentru veșnicie: „Iubesc mult arta,
filozofia, medicina” – nu ezita să declare părintele filozof, explicând și de
ce: „Muzica face să tacă mintea și re-conștientizează Chipul”.
***
Afirmația
că omul se definește prin participarea la propria sa esență necesită o seamă de
precizări suplimentare. „Existența” ca realitate trăită coincide cu adevărul
din inimă (fie că acest adevăr o „străpunge” spre moarte, fie spre viață). Se
ridică, însă, unele întrebări imperioase: în ce măsură omul participă la rău și
dacă participă „cu adevărat la rău, înseamnă că el este în esență rău” de vreme
ce se „identifică” cu o realitate, să zicem, desacralizată? În ce măsură, însă,
putem spune că se identifică cu această realitate omul: aceasta-i întrebarea
cheie.
Psihanaliza
ne oferă destule motive pentru a argumenta un răspuns negativ la întrebare: omul nu-și poate privi în față „antichipul”, nu
se poate identifica cu el, oricare ar fi situația sa existențială.
Să
luăm cazul unui om obișnuit, care crede și nu prea crede în Dumnezeu, nu pentru
că ar fi potrivnic ideii de Dumnezeu, ci fiindcă „existența” însăși înghite
dinadins parcă orice dovezi despre Dumnezeu. Trăind într-o viață fără orizont,
acest om are șansa să poată să-și smulgă mintea din viitor (din viitorul foarte
îndepărtat) și să se „refugieze” confortabil în trăirea prezentului. Șansa i-o
oferă chiar mecanismele psihologice de „apărare” înnăscute în ființa umană.
Fără aceste mecanisme de apărare (refulările masive, sau travaliul psihic
continuu), un om oarecare, un om al pământului n-ar putea trăi, știind că
moare. Fie că aderă teoretic la el, fie că nu, oricum ar fi, omul nu primește
în sine gândul morții definitive. Noi, deși știm cu toții că vom muri, nu
suntem ca bolnavul acela de cancer care își dorește moartea fiindcă știe că
moare. Diferența dintre un om „sănătos” și acesta din urmă este că în primul
caz funcționează cu o admirabilă spontaneitate și cu precizie de ceasornic
toate mecanismele de apărare psihică, răspunzătoare de cenzurarea reflexă a
informațiilor neplăcute.
Experiența
unei vieți fără Dumnezeu și a unei existențe-spre-moarte nu „încape” în om.
Omul se deprimă, afectiv nu o acceptă, prin urmare – e una din soluțiile cele
mai facile și provizorii, înainte de a se „strânge cercul” în jurul lui – el
evită să privească în față realitatea crudă, întoarce capul, își închide ochii.
Toate acțiunile și gândurile sale încep să semene acum cu deschiderea unei
paranteze care – prin tot soiul de subterfugii subliminale – nu se mai închide
niciodată, o paranteză menită să fie o amânare a scadenței.
Omul
aruncat în existență elimină automat informațiile neplăcute, de aici, „orbirea”
sa „necesară”. De aici, iraționalul poftei pe care teologia o asociază cu
întunericul! Pofta oarbă nu e așa după legea diavolului, după cum acuză o
formulă mult prea reducționistă, ci e „oarbă” fiindcă așa cere „legea omului”.
Chiar și căzut, omul reacționează ca om. Omul nu poate reacționa ca anti-om.
Chiar și ucigaș, se poate iluziona încât să se vadă pe sine sfânt, simte și
singur își împlinește nevoia de autojustificare continuă. Mediul înfloririi
păcatului este – logic! – uitarea, este întunericul cu nesocotirea
consecințelor. Perdeaua grea care se lasă pe conștiința omului vine, paradoxal,
din însăși esența sa umană, pentru că pe cât este de adevărat faptul că
dumnezeiescul Chip al omului rămâne „ascuns”, tot atât de adevărată este
situația că „antichipul” nu poate fi privit în față! Argumentul psihanalizei este
hotărâtor pentru a putea fi susținută o asemenea afirmație!
Supus
constrângerilor unei existențe dincolo de care nu se întrevede nimic, omul
sufocat de lipsa de orizont își găsește salvarea în „uitare”, prin mecanismele
de refulare. Semnificația fericită a unei asemenea situații rezidă, cum s-a
spus, în „întoarcerea feței”, ceea ce arată că omul nu participă în mod
autentic la ideea de „antichip” (concept introdus de părintele Ghelasie). O
imensă contribuție spirituală pe care o aduce cu sine arta constă tocmai în a
arăta – prin mijloace analitice de înaltă finețe – cum în psihicul omului nu-și
poate face loc antichipul!
Un
bun psiholog, animat de o dumnezeiască milă, nu se poate opri să nu observe că
omul aruncat în lume (sau „ca-și-aruncat-în-lume”, ori, acest „ca și” e însăși
„existența”) e „bolnav” de existența pe care o duce. Există necredincioși
sinceri, deveniți – fără voia lor – necredincioși sub atracția faptelor. Nici o
teorie a esenței nu-i poate lecui de sindromul „existenței” pe care Sartre l-a descris
cât se poate de concis cu cuvântul „greață”.
Greșeala
majoră a teologiei – și părintele Ghelasie a sesizat-o bine – este că nu
insistă îndeajuns pe Chipul Omului, nemuritor în om, ci preferă mai degrabă să
acuze omul de părtășie cu „antichipul” și să-i arate cu degetul păcatul – ceea
ce-i o gravă eroare, asemenea unui gest făcut cu nescuzabilă grosolănie.
„Existența”
se impune cu o dureroasă evidență. Nu poți trece cu ușurință peste zdrobitoarea
„aparență” a unui singur pământ și a unui infinit pustiu sideral, dincolo de
cer. Omul cedează psihologic! Poți încerca mii de justificări, dar necredința
este, impusă de fapte. „Rahila își plânge copiii, căci vede că nu sunt!”
Atracția faptelor tulbură profund mintea omului. Gândul la Dumnezeu nu are nici
o putere în fața priveliștii morții nude. Nu poți discuta teologic cu
instinctul. Instinctul de conservare – susținut de evidențele lumii – este atât
de puternic și în mod atât de ingenios atașat de viață, ca și când (și acest
„ca și când” e însăși „existența”) viața aici-pe-pământ are valoare absolută, a
o pierde înseamnă a muri definitiv. Asta înseamnă să fii aruncat în existență: pur
și simplu să nu ai de ales!...
Cine
încearcă să minimalizeze ori să desconsidere – din punct de vedere al
semnificației ei teologice – tragedia de zi cu zi a omului „aruncat” în
„existență” e un dușman al Chipului Omului.
Acest
adevăr extrem de subtil l-a intuit cu o genială pătrundere părintele Ghelasie
Gheorghe.
După
Heidegger, nici o teorie a „esenței” nu poate ridica povara „existenței”,
crucea creatului. În această situație, ne permitem să dăm îndemn, să nu „sărim
peste existență”, ci să-i găsim sensul. Poate că suntem țintuiți aici pentru a
găsi un sens. Și acest sens îl descoperă, printre altele, psihanaliza. Ea arată
cum omul – primind mai degrabă în sine iluzia – nu-și poate privi în față
antichipul. Omul nu primește în adâncul ființei sale antichipul. Poate vorbi de
el, declarativ îl poate accepta, îl poate transforma în subiectul unor
conferințe de succes, dar psihologic îl rejectează totdeauna, prin mecanismele
subliminale acționate de minunatele resorturi ale spontaneității. Substituție,
transfer, proiecție, refulare, compensare, toate concură la a șterge
instantaneu urmele „necurate” de pe Chipul Omului. Finețea analizelor
psihologice întreprinse de literatura de bună calitate depistează astfel de
mecanisme.
O
teologie fără simț psihologic persistă în prostul obicei de a pune sub
reflectoare antichipul, c și cum cineva rău manierat ar arăta cu degetul un om
pe stradă, cu intenții demscatoare. De regulă teoria teologică nu sesizează
ceea ce sesizează cu extremă finețe psihanaliza și arta, anume, repetăm, că
omul nu-și poate privi în față antichipul. Și asta spune mai mult despre om
decât păcatul său! (Bineînțeles, asta nu înseamnă nicidecum să acorzi o
justificare răului, dimpotrivă: înseamnă să sondezi atât de adânc psihicul
uman, încât să vezi că aici, în străfunduri, există pururi – „neatins” – Chipul
lui Dumnezeu). Extrem de interesant ni se pare faptul că – grație fineței
analizei – în artă ies la iveală toate subterfugiile (ocultările), fără ca
receptorul să fie intimidat.
Ele
stârnesc râsul, frizează deliciile. Prin artă, sunt pozitiv valorizate aceste
descoperiri despre om, pe care teologia de proastă calitate „doar” le „arată cu
degetul”, încruntându-se și amenințând cu focul Iadului pe cei ce-și „ascund
păcatele”. Arta („arta” ca subiect gramatical al frazei, bineînțeles, subiectul
ei logic fiind omul luminat) nu „judecă”, pentru că – având în față o asemenea
avalanșă de ocultări și o asemenea precizie a mecnismelor ce le susțin – vede
în ele exact ceea ce trebuie văzut: neparticiparea funciară a omului la
„antichip”, sursa secretă a bucuriei pure.
Că
omul se eliberează (adesea) prin râs, nu-i doar o vorbă în vânt. Râsul e
terapeutic. (Se poate concepe și o mistică a râsului ca manifestare specific
umană. Cine neagă această posibilitate înseamnă că e străin cu totul de
modalitatea de gândire a părintelui Ghelasie Gheorghe).
Spunem
că acolo unde teologia se înfurie, arta face aceleași descoperiri cu plăcere,
pentru că știe unde și cum să privească. În lumea privită prin lentila artei
nimic nu rămâne ascuns, întotdeauna spre bucurie...
Să
luăm un exemplu cât se poate de concludent, în urmarea celor spuse. Un personaj
altminteri odios ca J.R. (ne amintim cu toții de serialul „Dallas”) devine
chiar simpatic din punct de vedere artistic pentru că nu simte nevoia să se
justifice din punct de vedere moral și fiindcă a dus la perfecțiune iluzia în
care trăiește: nu numai că nu poate primi înfrângerea și confruntarea cu
propria sa conștiință, dar „câștigă” mereu. Realitatea s-a „coalizat” cu el,
formând un tandem perfect, „ca-n filme”. Totul se-ntâmplă ca-n paradoxurile lui
Murphy: cu
cât faci mai rău, cu atât iese mai bine. Ca spectatori, îi dăm dreptate
personajului să se iluzioneze, ținem cu el, deși în mod sigur nu suntem de
acord cu el. Bineînțeles, râsul inteligent este simultan adeziune și
distanțare. Adeziune intelectuală la semnificația iluziei care acoperă întotdeauna
bine totul, distanțare de propriile noastre reacții (în definitiv, J.R. suntem
noi toți) nu refulând, ci râzând, ceea ce înseamnă deja că ne-am eliberat,
privind lucrurile dintr-o altă perspectivă. „Râsul ne ajută să ne despărțim de
trecut fără regrete”, spunea un subtil analist al psihologiei umane.
Nu-i
de mirare că excelentul analist psihologic care a fost Mozart avea o preferință
vie pentru fuziunea genurilor dramatice, a comediei cu tragedia, creând
nemuritoarea „dramma giocoso”.
Și
prin ce rămâne valoros, la urma urmei, Cioran? Tot printr-un simț unic al
umorului, de tip autoironic.
Toate
acestea ne conduc la concluzia principală că o bună observare psihologică a
omului, prin prisma psihanalizei, ca și o fundamentare filozofică mult mai serioasă
a ei, îi pot da o șansă teologiei să rămână valabilă. Părintele Ghelasie, un
profund trăitor al tainelor creștine, se numără printre puținii teologi care au
trecut cu succes această dificilă încercare.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu