Contemplația
își soarbe obiectul pururi centralizat, intromis! Pentru a atinge
spontaneitatea, e nevoie de ani întregi de eforturi și repetiții. Începutul
sfârșitului = gloria (când devii stea). Căderea lui Humpty-Dumpty degajă o
tristețe infinită, scumpă, comico-tragică. Un episod local condensează
absolutul, semnificația ultimă (misterul romanescului condensat). Se dă jos și
continuă să se miște (să se decupeze). Lovit la genunchi. Am căzut pe stradă.
N-am fost cuminte. Puncte-puncte. Obiectele materiale sunt ca niște
întrerupătoare ce pot fi manevrate. Sunt amorsate. Rolfilm. Baza percepției, a
clișeului în succesiune axială. Muzica învăluitoare e pururi aproape și pururi
departe. „Ochii tăi sunt reci, / Nu mai sunt ai mei, / A fugit tot cerul / Ce
era în ei”. Libertatea de a te mișca, de a fugi, de a te învârti cu ochii
închiși în spațiul muzicii. Dezamorsarea orientării vizuale, a analizatorului
kinestezic. Te miști liber și conținutul rămâne în auz. Dacă văzul ar fi ca
auzul! Muzica e aceeași (centralizată) pretutindeni, nu-i subminată de
acumularea laterală în organele de simț. Intrare în emisie. Acoperă tăcerea.
Obiectul se mișcă inteligent. Abstracție. Poți face abstracție de rest,
concentrându-te. Poți locui numai în postludiu, în viitor, nu în prezentul
insuficient. Mă văd pe culmile gloriei. Nu pot percepe prezentul, nu pot sta
locului, blocaj. Singurătatea mă face să explodez, nu mă pot întoarce spre ea.
Amintirile puse pe muzică, pe legile magnetismului armonic, ele fiind astfel
asimilate, digerabile. Perfecțiune
neîncorsetată. Nadia Comăneci reală, cu zdrelituri pe braț. Travelling lent. Rulare.
Rulou. Imaginația nu e inhibată, predeterminată de feedbackul biotic, de instinctul
de conservare. Ființa = Posibilul. Cade soarele, cad stelele = Apocalipsa.
Amesteci cu lingurița ceaiul în cană. Valurile numai în ochii noștri sunt mare.
Desenul, fantezia, arta nu au granițe. Nu cauți să cunoști trecutul sau
posibilul. Ele se dezvăluie singure. Arăți bine când te enervezi. Nu poate să
se urâțească! Subversiunea semnificantului de către semnificat. Imaginea e
reglată de la esență. Ecuația estetică fundamentală: atmosfera
proporțională. Refuzul, schizofrenia, inhibiția reacționează prin moarte
(cealaltă ieșire). Semnificația este POSIBILUL. S-a mișcat deja ceva. Tectonică
în plăci. Serial. Nu mai ești în conflict cu actualitatea. A bate oceanul de
lapte. Romanul se centrează în jurul unui personaj. Altruismul = unica acțiune
eficientă. Rezoluția tensiunilor. În iluminare, nu există inerție a imaginii,
totul curge. Polifonie. Gândești în imagini. Când vrei să vezi un lucru din
spate, instantaneu perspectiva senzorială se mișcă. Decizie instantanee.
Nuanțare. Naturalețe, autenticitate, farmec. Îngrijirea exteriorului se face de
la sine. Cangurul sare.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu