vineri, 2 octombrie 2015

Despre putere și libertate în viziunea creștină

De la Nietzsche, în primul rând, a fost pusă în circulație ideea despre creștinism ca despre o religie a robiei, a celor slabi. Nietzsche a opus puterea și libertatea așa cum le înțelegea el, pe de o parte, slăbiciunii și robiei de factură creștină, de cealaltă parte. Interesant de remarcat este, însă, faptul că și opțiunea creștină a fost tot pentru putere și libertate, înțelese în cu totul alt sens, însă. Iisus exaltă nu altceva decât tot puterea și libertatea. În creștinism, omul care se află în condiția de „rob al păcatului” este considerat un om „programat” de instinctele speciei și deprinderile pătimașe, deci un om fără libertate, slab și sclav, lipsit de „slobozenie”. Iisus spune: „Împărăția lui Dumnezeu nu stă în vorbe, ci în putere”. Dumnezeu, îngerul și omul înțelept nu pot fi apucați și ținuți. Numai omul pătimaș poate fi apucat și dus de belciugul patimii. Dumnezeu, care nu este un obiect al simțurilor, tocmai de aceea aparține unei cunoașteri unice și fără precedent, pe care dintre toate făpturile numai omul o posedă. Operațiile logice (deducția, inducția, etc.) se află doar în prelungirea cunoașterii prin simțuri, dar cunoașterea despre Dumnezeu marchează o „ruptură de nivel” pe scara evoluției conștiinței. Ea singură dă măsura omului și îl deosebește de animal.

Carmen Caragiu (1965-2015)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu