Scopul
educației constă în dezvoltarea echilibrată și conjugată a voinței, intelectului
și afectivității. Dacă voința se dezvoltă în exces, se intră în raza de incidență
a complexului puterii, dacă intelectul se extinde autist și supraponderal, se
poate cădea în raționalism exacerbat, iar dacă afectivitatea domină absolutist
peisajul psihologic, psihicul poate fi apăsat de gravitația complexului
plăcerii. Conștiința fiind cea care nu îngăduie o evoluție unilaterală a ansamblului
psihic, ea este cea vizată în primul rând de procesul educațional. Cu alte
cuvinte, modelul fundamental al educației nu este un om cu voința hiperdezvoltată,
iar intelectul și afectivitatea hipertrofiate, nici un om cu intelectul
hiperdezvoltat, iar voința și afectivitatea hipertrofiate, nici un om cu
afectivitatea hiperdezvoltată, iar intelectul și voința hipertrofiate. Modelul
ideal al educației este omul cu conștiință, în care funcțiile psihice se dezvoltă
într-o întrepătrundere armonioasă.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu