duminică, 27 septembrie 2015

Cum sari de la una la alta? (51)


„Din apus / Rozul / Ca o rodie abia ruptă / Se trudea / Să-nfrunte noaptea” (Efi Athanasiou). Ce e rozul? E viul! Amnezia inocentă nu răpește, nu distruge identitatea. Peliculă. Lumea într-o picătură. Noaptea pupilei. Și sufletul poate să facă piatră, nu numai corpul! Hitchcock știe să povestească: o caută pe moartă printre oameni. Căutare vie. Sânge = șuviță. Scriitura = succesiune diegetică a imaginilor. Încetinirea mersului, deplasarea interesului către un spațiu adiacent. Pierderea reperelor. Feed-back-ul este un reper. Inspirație. Fluctuație. Suntem în lumea developării aparițiilor, nu a Identităților configuraționale bazate pe feed-back. Pentru om, a-și schimba culoarea înseamnă a muri, a ieși din tipar. Aparatul și foarfecele monteurului inventează unghiuri, poziții, ritmuri din ce în ce mai neașteptate. Mobilitate frapantă. Posibilul e developat prin montaj. Sens concesiv (senzualitate, ritm lent, dans, piruetă, întoarcere, plutire, legănare, circularitate, presiune de creație, grație, uitare (ușoară) versus rinocerizare, orbire). Diseminare. S-a albit la față, tremură tot. Mâna atârnă din încheietură. Pe ea însăși se ține, și fără durere. Produci psihic, scoți apă din piatră seacă. Nimeni nu ia nimic din tine. Capătul dulce al osului. Merișor acru. Jachetă cu nasturi de oțel. Limbă de ceas. Fractură deschisă. Fluturaș. Pajiște. Riduri. Montajul estetic e dinamic (hiperventilație). Umorul e o sclipire. Ai umor = îți merge mintea! Avion mic de hârtie. S-a dus să moară puțin. Corp de slavă. A duce la bun sfârșit. Numai îndrăgostirea are consistență plutitoare. Intru în pielea ta. Transfer de viață. Leșin = liniștire (eufemism). Cine știe ce-i în capul ei? Râde din ce-și aduce aminte. Transfocator (obiectiv cu distanța focală variabilă continuu, folosit în cinematografie sau la televiziune pentru a obține efectul de apropiere sau de îndepărtare rapidă de subiect) = travelling optic. Efectul de zoom (apropiere-îndepărtare rapidă). Foale (aparat care servește la comprimarea și la suflarea aerului cu ajutorul unei camere cu burduf de piele cu pereți plisați, acționată prin mânere sau printr-un sistem de pârghii). Foială. Foietaj. Omonimele dau iluzia deplasării fără efort. Punctuație. Efect de încetinire și de semantizare. Decupare a clipei. Fragmente = ritmeme. Nu există contradicție la nivelul Principiului Identității. Acum știu de ce au eșuat ideologiile: pentru că au încercat să salveze ideea, spiritul, nu degetul! Au vrut să evadeze, să disocieze. Degetul cu fundă = cap! Sugestii, vibrații și nuanțe. Este de ajuns un deget pe o anumită clapă pentru a declanșa întreaga gamă asociativă în sensibilitatea noastră, pentru a declanșa miracolul armoniei. O parte spusă și trei nespuse. Libertate. A nu spune = a nu forța: uleiul se ridică singur la suprafață. Apa vieții se ia fără plată.

Carmen Caragiu (1965-2015)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu