miercuri, 20 mai 2015

Muzica - antidot ideal la derapajele entropiei

Redau aici comentariul d-nei Liliana Dumitrache, marea noastră soprană și profesor de canto, la o relativ recentă postare a mea despre deschiderea stagiunii Operei Naționale. Să ascultăm cuvântul profesionistului, care ne onorează: „Stimată d-nă Caragiu, ați ales o înregistrare elocventă. Eu am ascultat recent o înregistrare cu Aida. Am admirat din nou tehnica desăvârșitaă a marelui tenor. El a aplicat în cânt tehnica vocală supranumită affondo, o tehnică mai aparte, fundamentată din punct de vedere practic în China, o metodă cu o istorie alambicată, pe care personal o consider chiar amuzantă. Tita Ruffo, Luisa Tetrasini, Aureliano Pertile, Șaliapin au susținut-o. Această tehnică a fost practicată și de Caruso, Mario del Monaco, Corelli, sub îndrumarea profesorului Arturo Melocchi. El a fost unicul posesor italian al metodei. Celebritatea celor trei interpreți a și impus-o. Merită, cred, să vorbim mai pe larg despre acest subiect. În aria Celleste Aida, Corelli reușește să interpreteze finalul în conformitate cu indicațiile din partitura verdiană – si bemol 2 în piano. Este un moment muzical de mare dificultate, de aceea nu-l poate realiza oricine. Pe fb, am detaliat. Pe 17 octombrie, voi fi alături de dvs. și voi audia și eu E lucevan le stelle. Agreez ideea. Vă mulțumesc pentru gândul bun și pentru invitație. Sunt onorată”. Noi suntem onorați, d-nă profesor Liliana Dumitrache. Inițierea în tainele vocalității e un pas uriaș înainte în procesul cultivării sufletului. Cu VIBRAȚIA FRUMOASĂ începe însăși viața. Derapajele entropiei, inerente chiar psihologiei noastre de moment, își află un antidot ideal în ascultarea muzicii, cea care face din infinita nuanțare principiu de viață. Știința crescendo-ului și a diminuendo-ului poate fi extrapolată din muzică la viața noastră practică. Mahler vorbea de legile sfinte ale dinamicii și ale ritmului interior. Se plângea de interpreții care atunci când văd un crescendo, cântă imediat tare și grăbesc ritmul, iar la un diminuendo trec în piano și încetinesc ritmul. În zadar, spunea MAHLER, cauți gradațiile, un mezzo-forte, forte, fortissimo sau piano, pianissimo, pianissisimo... Ei, în operă, Corelli a fost un maestru al acestor trăiri de nuanță. Nu zic că numai el. Dar el a excelat. A devenit un arhetip în arta lirică, pe care, după cum a afirmat, o vedea inseparabilă de mișcarea gestual-dramatică, de teatru. Sunetul frumos e un alt CORP al sufletului nostru, al ființei noastre din lăuntru, astfel încât organicitatea, suplețea, strălucirea, elasticitatea, dinamica armonică, musculatura lui internă, toate aceste caracteristici ale sunetului muzical alcătuiesc proiecția cea mai fidelă a mișcării părții noastre lăuntrice, acordate la idealul formei nedecadente. Prin muzică, realitatea se REALIZEAZĂ. Realitatea nu este încă reală; realitatea se realizează prin expresivitate... Corelli a avut parte de favoarea unică de a se naște cu un chip pe măsura muzicii și cu o voce pe măsura chipului. A existat un acord sublim între el și el însuși... Din momentul în care această frumusețe deplină a atins vederea și inima receptorului, din acel moment ea a fost împărtășită și a devenit a tuturor. Corelli a vorbit adesea de unul din maeștrii săi, tenorul Giacomo Lauri-Volpi. De la el a deprins lumina vibrației sunetului, care-i o lumină, zice, din sunet, nu de după sunet. 

Un interviu cu Corelli pe acest subiect poate fi urmărit pe youtube – Corelli talks about Lauri-Volpi.

Sper să nu fi greșit.

Carmen Caragiu (1965-2015),  26 Octombrie 2013


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu