joi, 4 iunie 2015

Comentariu la Simfonia a IX-a, de L. v. Beethoven (fragmente)

Partea I-a – Allegro ma non troppo

Inițiază acea viziune apocaliptică ce caracterizează simfonia în ansamblul ei. Ea reflectă o nouă creație a lumii: concomitent o distrugere și o reașezare a noului relief, o remodelare și ridicare a lumii din genune. Omul este elementul central al acestei cosmogonii spirituale. De fapt omul se re-naște și prin el tot cosmosul. De aici corespondența dintre imaginile lumii exterioare și procesele interioare.
Din această perspectivă muzica lui Beethoven poate fi considerată ca o figurare a Destinului Hristic; oglindește pe de o parte starea lumii căzute, șubrezită de păcat, fărâmițată și măcinată de contradicții, supusă întunericului și morții, ca o lume de umbre (corpuri) care se războiesc între ele și pe de altă parte această stare disperată conduce la disoluția timpurilor, la prăbușirea peretelui despărțitor dintre cer și pământ, ca lupta dintre cele două lumi, cea veche și cea nouă care se naște. În această luptă au loc mișcări tectonice, care modifică atât relieful interior al omului, cât și pe cel exterior, ca o despărțire a Luminii de întuneric. Crearea din nou a lumii implică revenirea la frumusețea dintâi, ridicarea creaturii căzute în moarte, redirecționarea celui rătăcit, re-înviorarea naturii slăbite, act pe care nu-l putea înfăptui omul singur, ci numai prin puterea lui Dumnezeu, Cel care dăduse viață la început creației.
De aici, caracterul revelator al acestei muzici, ce întruchipează o împreună-lucrare a omului cu Dumnezeu. În mișcarea sa, muzica se nevoiește, suspină, până la momente de sfâșiere și suferință. Înaintarea susținută de harul lui Dumnezeu e urcuș transcendental prin valurile suferinței, posibilă doar prin asumarea Crucii, prin comuniunea sublimă cu voia lui Dumnezeu.

Partea a II-a – Scherzo: Molto vivace

Această parte a muzicii guvernată de ascensiunea sufletului, este configurată ca o mișcare rotundă, care sugerează fie o horă a prieteniei și fraternității universale a noii lumi, fie o coroană a virtuților și darurilor ce împodobesc Chipul sufletului beethovenian, în concordanță cu roadele obținute, prin conlucrarea voinței și pasiunii cu harul dumnezeiesc, a forței spirituale cu grația în mișcarea de depășire a obstacolelor. Această mișcare circulară este un simbol al veșniciei, cercul fiind sugestia existenței fără început și fără sfârșit... mișcare a muzicii suprafirească în semnificația și frumusețea ei, susținute de harul dumnezeiesc.

Partea a III-a – Adagio molto e cantabile

[…] nimic nu se compară cu atingerea dumnezeirii; față de acest fior unic, orice idee, orice gând pălesc, sau sunt ca și umbra trupului față de trup. Secțiunea secundă a Adagio-ului e structurată treimic: de trei ori, sufletul atins de suflarea Mângâietorului pare că se pleacă sub vălul, sub umbra amintirilor, rememorând Crucea; cu această zestre a suferinței asumate se înalță de la întuneric la lumină, de la suferință la bucurie. La capătul așteptărilor sale de fiecare dată vine răspunsul dat de Tatăl, Cel ce binecuvântează și hotărăște. Acest întreit dialog ne arată să suntem deja în miezul unui ritual, care este însăși mișcarea sufletului primit în Împărăția Divină. Sufletul înaintează ritualic, cu plecăciune, cum spune compozitorul, către Dumnezeu, cu o sacralitate și cu o taină a mișcării în care se prind toate facultățile sufletului.

Partea a IV-a – Finale

În ultima parte, slava Împărăției lui Dumnezeu izbucnește cu forța prezenței și a plenitudinii ei. Glasul muzicii împrumută tonul atotputerniciei dumnezeiești și sugerează chiar intrarea efectivă în Împărăția Slavei. Omul se mișcă efectiv în Dumnezeu, în Împărăția Tainei și a Puterii. În prima secțiune a ultimei părți, mișcarea muzicii de la întuneric la lumină este în cel mai înalt grad emoționantă, pentru că lumina care se face acum și aici este însăși lumina ochilor sufletului, pierdută de om prin Cădere și redobândită, acum, în acest punct crucial al simfoniei, ca o supremă tămăduire. Esența acestei lumini este căldura, afirma Beethoven, căldura sentimentului filial se întoarcere acasă, la Tatăl, după ani îndelungi de rătăcire. Aceeași luminare tămăduitoare pe care o aduce cu sine muzica are, totodată, multiple semnificații convergente. Fiind o lumină prin excelență duhovnicească, izvorâtă din lumina de Sus, ea are legături cu actul Genezei, prin care Dumnezeu a făcut lumină. Totodată, ni se sugerează universalitatea ei […].

Carmen Caragiu (1965-2015)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu