marți, 30 iunie 2015

Arta ca „înger însoțitor” al sufletului pe calea eliberării lui

Dragii mei,

Fără o minimă exersare a intuiției transcendentale greu este drumul sufletului după moarte. De imens ajutor îi este sufletului dezvoltarea facultăților superioare ale intuiției. Contactul aici, pe pământ, cu marile opere de artă, cu creațiile artistice ce s-au născut din inspirație dumnezeiască și nașterea pasiunii pentru ele ne vor ajuta enorm dincolo. De ce? Pentru că marea artă, în genere, propune contemplației noastre rezonanța divină între interior și exterior, între spațiu și suflet, și astfel – măcar pentru moment – suspendă în noi automatismele situării în spațiu și timp. Deși aceste automatisme ale cărnii sunt o adevărată povară pentru suflet, corpul pătimaș s-a deprins cu ele și ele ne urmează ca o umbră, și în moarte, astfel încât dacă nu avem nici cea mai mică idee – sau, măcar, o impresie plăcută – despre ce poate fi și o altă lume decât cea pe care o cunoaștem, caracterizată prin cu totul alte legi și mișcări decât cele pe care le știm, atunci, după moarte ființa nu va face nici un salt calitativ propriu-zis, ea doar se va muta și va rătăci într-un alt spațiu „mort”, cu care – prin automatismele funeste ale patimii – se simte solidară fizic și psihic.
De aceea, pe bună dreptate  Wolfgang Amadeus a zis că muzica ne va ajuta să trecem prin întunecoasa vale a morții. Spiritul luminos al muzicii e cel mai bun înger însoțitor al sufletului pe calea eliberării lui. Fericită lumină a muzicii, când ochii se deschid în afară, ca și înăuntru, văzând una și aceeași frumusețe, când, pentru a ne trăi bucuria, nu va mai trebui să ne smulgem ochii din priveliștea străină, de la care sufletul își întoarce fața! Crearea divinei rezonanțe cu exteriorul e una din tainele artei cu semnificație înalt spirituală. Ea aduce cu sine o adiere din universala schimbare la față a lumii, când „Unul” va fi în tot și toate! Această supremă stare de fericire semnifică triumful absolut al Iubirii, urmare a faptului că toate cele de sus s-au întors spre toate cele de jos, iar omul a cuprins în sfera iubirii lui „sufletul lumii”, însăși viața obiectului. Aici, în acest cel mai de jos punct, se închide și se desăvârșește cercul comuniunii și iubirii transcendentale, împlinindu-se legea intimă a Trupului lui Hristos, care impune ca nimic – nici cel mai mărunt element, mai cu seamă el – să nu rămână nemiluit, în afara Iubirii atotcuprinzătoare.
Dar cu greu îi vine ființei absorbite în patimi să se rupă din lanțurile automatismelor. Aproape că ne vine mai ușor să murim decât să înviem. Obișnuința a devenit o parte din ființă, parcă organic sudată de ea, iar a renunța la acest mădular stricat implică eforturi serioase.
Făclia rugăciunii și lumina cunoașterii transcendentale ne vor ușura mult pașii pe drumul eliberării din sclavia păcatului. Fără abolirea vechilor automatisme – și unul dintre cele mai cumplite este cel al legăturii pătimașe dintre corp și materie – nu se poate vorbi de fericirea mântuirii, nici de o frumusețe „de pe alt tărâm”. Monolitismul materiei moarte, ca un bloc de piatră surd la cerințele sufletului, rămâne în afară o expresie a dispariției vieții calitative, o viață avându-și centrul în suflet. Față de complexitatea și culoarea afectivă infinită a vieții sufletești, care se bucură de libertate creatoare în adevăratul sens al cuvântului, instinctul trupesc duce o viață extrem de simplificată, de elementară în sens reductiv, de la complex la simplu, fiind, pe deasupra, o reacție impusă de o stare de robie. Fondul instinctului este starea de robie, iar satisfacerea lui seamănă cu nevoia de a consuma droguri pe care o resimte un om bolnav și nefericit. După această iluzorie liniștire, starea de fond se agravează.
Spre deosebire de acela al vieții instinctuale, fondul trăirii sufletești este mereu pozitiv, iar creativitatea este stimulată de această stare de fericire constantă și cu multiple valențe, a cărei tendință este eterna autodepășire calitativă. „Dacă din plin se ia plinul, rămâne totuși plinul”. Valorificată de suflet, prin pârghiile tainice ale virtuților, orice stare de insuficiență pe care ființa o resimte devine prilej de cultivare a bogăției interioare, smerenia și răbdarea fiind acele goliri necesare înainte ca paharul sufletului să se umple din nou, cu darurile dumnezeiești acum parcă mai abundente decât oricând.
Și muzica este un astfel de dar. Iubindu-l și invocându-l pe Amadeus – sau pe alții ca el – ca înger călăuzitor, după moarte vom fi purtați cu poștalionul ceresc (ce altceva, decât...obiectul „înviat”?...), în sunetele colorate ale serenadelor sale, pe căi fericite de poveste. Lumina schimbării depline și universale emană din obiect. El este punctul de sfârșit și punctul de început al Învierii depline. Dacă obiectul rămâne (în virtutea ignoranței noastre) „mort”, nu se poate vorbi nicidecum de lumină deplină, de acea lumină mai presus de lumină căutată de Feți-Frumoși în povești.
Saltul calitativ, existența transcendentală în adevăratul și prea-plinul sens al cuvântului se confirmă – cum am spus – prin împreuna-mișcare fericită a subiectului cu obiectul, prin universala participare la Trupul lui Hristos.
Ori, majoritatea sufletelor după moarte rămân, din nefericire, la stadiul de „spirite” (înfricoșător cuvânt), cuvânt care sugerează o anumită chiar terifiantă singurătate, ceva ca o înstrăinare, sau o rătăcire într-un spațiu pustiu și străin. Acest spațiu străin este cel al obiectului „mort”.
Ruperea legăturii dintre suflet și spațiu este intens resimțită după moarte, când moartea spațiului apare la dimensiunile ei cumplite și tragice, când tot machiajul artificial al civilizației se șterge de pe fața  cadaverică a obiectului, rămas gol și vid și mut înaintea ochilor stupefiați ai spiritului. Prin urmare, tendința acestui spirit, rătăcitor printre ghețarii singurătății universale, este refacerea legăturilor cu pământul, cu locurile amintirii, cu viața, populată de oameni și de patimi.
Neavând în el putere creatoare, necunoscând ce-i aceea imagine fericită a creativității, înțeleasă ca împreună-lucrare a subiectului cu obiectul, nepătruns nici de milă, nici de iubire (și se spune că obiectul este foarte sensibil la mila noastră față de el), un astfel de suflet învârtoșat în păcate poartă în el întunericul. Rugăciunile celorlalți îl mai pot ajuta. Prin aceste chemări insistente, îngerii buni vin în ajutorul acestei ființe căzute pentru a o atrage pe căile inițierii spirituale. Dar, până la urmă, depinde tot de voința sufletului însuși (câtă mai e, sau mai poate fi) dacă el va urma sau nu calea fericită. În unele cazuri, automatismele de o viață sunt mai puternice decât chemarea Libertății.

Carmen Caragiu (1965-2015), 31 Decembrie 2007



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu