Plictiseala e ca o secreție a neantului, cel în care
toate culorile vieții se șterg. În orice stare psihică negativă, întâlnim un
fenomen afectiv maxim de semnificativ, să-l numim „rezistență afectivă”.
Această rezistență afectivă se opune în mod categoric și imediat non-sensului.
Moartea, neantul, răul, ateismul, bestialitatea ș.a.m.d. sunt instanțe ale
existenței cărora omul le rezistă afectiv, chiar mai înainte de a li se opune
moral sau filozofic, deci, în chip mai mult sau mai puțin conștient. Ele sunt
vădite, astfel, ca non-sensuri. Primul mare învățător al omului este, așadar,
starea lui afectivă. Ea luminează sensul. Taina existenței stă în
consimțământul afectiv.
Există două tipuri de afectivitate, din perspectivă
teologică-spirituală. Primul tip este afectivitatea de tip afect. Al doilea tip
este iubirea. Afectele sunt în esență stări mentale, nu sufletești. Afectele
urmăresc realizarea de sine în condițiile lumii căzute și pentru lumea căzută.
Ele fac corp comun cu aceasta.
Afectul se definește ca o stare de spirit co-sistemică
cu lumea căzută. E o rotiță, așadar, dintr-un mecanism infernal.
Ceea ce face posibil afectul este SINCOPA DE
CONȘTIINȚĂ. Fără ECLIPSA CONȘTIINȚEI n-ar fi cu putință să existe această lume
căzută. Conștiința este vedere totală, iar lumina acestei vederi este iubirea.
Pentru universul afectiv, un animal ucis pentru hrană
este pur și simplu hrană, mâncare. O parte din realitate rămâne întotdeauna în
întuneric, sub-conștientă. Afectul devine posibil punând realitatea între
paranteze. Fie că acționează din necesitatea conservării propriei vieți, sau
are ca temei felurite motivații egoiste, mentalul rămâne să fie acea existență
fluctuantă devenită posibilă în mod subit, sau nu, prin ocultare și
mistificare.
În scenariul lumii căzute, 99 la sută din acesta este
existență falsificată și mistificată. Realitățile există și sunt folosite în
alt sens și cu alt scop decât cele pentru care au fost create. Iubirea, spre
deosebire de afect, este acel raport cu realitatea care are caracter originar,
concordant cu intenția și cu voința dumnezeiască a Creatorului.
Raportată la unica semnificație originară a
realității, iubirea nu are caracter duplicitar și împărțit între întuneric și
lumină. Lumina și întunericul nu pot coexista în trupul Iubirii.
Pentru Iubire, animalul nu reprezintă o hrană
materială, ci chiar o ființă vie. Sensul originar nu are un caracter rațional în sens mental, ci el e
plămădit prioritar din substanța afecțiunii, a iubirii. Caracteristică pentru
natura pură, îngerească a afectivității este adecvarea ei cu realitatea,
reacția obiectivă absolută!
Astfel, faptul că Iubirea primordială nu poate ucide,
rezistența ei spontană și pură față de această idee a uciderii arată în mod
imediat sensul existenței vii la care se raportează: animalul este o ființă și,
mai mult, un suflet și un nume personal (cu bună-mireasmă). Uciderea lui
stârnește în suflet aceeași reacție ca și omorârea unui om, sau, mai mult și
mai grav, a propriului copil. Acest val curat de afecțiune originară luminează
sensul și chipul oricărei realități pe care el o cuprinde în îmbrățișarea sa cu
putere.
Cunoașterea primordială este indisolubil legată de
emoție, de reacția inimii. Rațiunea, concluzia, reflecția urmează acesteia, ori
e ca și când ar rezulta din ea. În acest caz nu există un afect fals care ar
trebui, în consecință, să fie mediat și corectat de o rațiune justă. Numele
ființei cunoscute izvorăște din iubire, direct din inima ei. La început a fost
Cuvântul, pruncul-Logos al Iubirii, și abia apoi Ideea, rațiunea discursivă
care se referă la acesta.
Dar altfel stau lucrurile în universul căzut. Aici,
Cuvântul devine idee, realitatea devine aparență și iluzie. Iubirea intră în
eclipsă. Reacția iubirii, care e totuna, cum am văzut, cu reacția primordială a
cunoașterii, pare că încetează. Dacă nu ar înceta, atunci am simți același
lucru mâncând dintr-o aripioară de pasăre ca și cum ne-am înfrupta din mânuța
propriului copil pe care noi, părinții lui, l-am ucis. Dar nu se întâmplă așa.
Iubirea, care este apocalipsă emoțională, nu se mai manifestă acum cu forța ei
de vedere totală și de înțelegere totală. Dacă s-ar întâmpla așa, în acel caz
un întreg film artistic ar curge prin inima și prin simțurile noastre, am auzi
plânsul neauzit și am vedea suferința nevăzută, și totul s-ar desfășura într-un
mod straniu de coerent, pe o durată întinsă și substanțială, o simfonie vie sau
ca un film de lung metraj, opere geniale a căror origine este chiar chipul
ființei create de Dumnezeu, oricare ar fi aceea. Pentru că trebuie o dată
pentru totdeauna să înțelegem, Iubirea ajunge la esența chipului ca la o operă
de artă ce se înfăptuiește, încet și sigur, în curgerea ei ritualică,
asemănătoare unei acțiuni ce e pururi nouă și proaspătă. Iubirea vede povești
și de aceea inima ei e plină de darul lacrimilor. Iubirea naște idei, ca niște
scene în desfășurare, idei mediate de niște lungi viziuni.
Afectul, însă, vai, cât de diferit de iubire, este
extrem de îngust în raza lui de acțiune. Afectul pierde simțul realității,
durata și sensul ideal al lucrurilor. El le atribuie acestora sensuri cu totul
false. O vietate ucisă ajunge să aibă cu totul alt sens decât acela existent în
realitate. Mai nou, el semnifică: hrană, mâncare. Ocultând realitatea, pe care
văzând-o ar plânge, afectul se bucură de inexistență, de iluzie, savurând
senzorial „hrana”. Numai întrucât conștiința a intrat în eclipsă, el poate
savura astfel, ORBEȘTE! Vom zice, însă: dar știm că am ucis, și totuși nu ne
pasă. Dar ce înseamnă a ști? A ști nu e un act mental, receptare sub formă de
idee. A ști este cu totul altceva: este opera Iubirii, iar iubirea vede realitatea
în forma în care geniile artistice o văd. Iubirea „vede” numele celui care a
fost ucis, vede și simte chipul lui de COPIL, și filmul filiației, și muzica
plânsului, și mânuțele pietrelor care se strâng de durere, ca niște pumni
încleștați sub ochi. Astfel VEDE Iubirea. Și câte altele nu vede și nu aude! O
întreagă desfășurare de imagini însoțește simțirea afectivă. Mintea, însă, când
crede brusc că știe, nu știe nimic, căci nu vede nimic. Faptul că nu se
înfiorează înseamnă că nu a văzut NIMIC. Căci vederea înseamnă VIZIUNE DE DURATĂ.
Carmen Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu