Când
muzica își deschide în infinit aripile, spațiul și timpul sunt cuprinse în
desfășurarea lor, astfel încât Goethe, care a descris muzica cu o metaforă,
numind-o „înger”, trebuie să fi făcut aluzie la heruvimul cel cu o mie de ochi
din Scripturi. Un ochi deschis pretutindeni este și muzica, ochiul duhului care
cucerește întinderile mânat de atracția comuniunii instantanee. Căci trebuie
spus că în lumea spirituală ființele nu mai există înscrise pe coordonatele
spațiale pe care le cunoaștem, ci se întâmplă în acea lume că distanța dintre
două ființe este doar aceea a apropierii sau distanței dintre sufletele lor.
Iubirea (rugăciunea Iubirii) este forța care învinge spațiul, așa cum în
muzică, între do de sus și do de jos există în acest interval de maximă distanță
și o maximă apropiere. Totul se măsoară în rezonanță, în acord sufletesc.
Misterul muzicii constă tocmai în această lume tainică a acordurilor
sufletești, simultan cu care se modifică profund structura ontologică a
spațiului și a timpului.
Metafora
universului ca o carte sau care se îndoaie ca o foaie exprimă plastic acest
fapt. Vorbind de lumea restaurată, ea se pliază, deci, după mișcările
sufletului, spațiul fiind aici, plastic, maleabil, poetic, receptiv la
persoană, care este chiar nucleul său generator. Nu mai există ruptură între
interior și exterior, materia subtilă nu se mai opune sufletului cu rezistența
legilor impersonale. Acestora le iau
locul niște mișcări aparent paradoxale, poetice, vii, dacă ar fi să le judecăm
în comparație cu criteriile rigide ale universului în care am locuit ca
muritori.
Acest
nou spațiu, spuneam, se mulează după mișcarea sufletelor, după cum o trenă
scânteietoare își urmează purtătorul. Avem de-a face totodată cu un univers
PLURAL, cu o lume pentru toți, cu o existență care nu mai cunoaște criza de
spațiu, aglomerarea, înghesuiala și, în consecință, nici tendințele
imperialiste de extindere cu forța, pentru cucerirea locului celuilalt. Aici
loc este pentru toți și orice mișcare în afară este, de aceea, nemărginită și
nobilă. Mai mult: fiecare suflet
locuiește un întreg infinit care este lumea sa, lumea după chipul și dorința
sa, emanație în afară a unui univers infinit interior care s-a exteriorizat
creator și a devenit astfel vizibil și comunicabil. Nu există un singur
infinit, ci o multitudine de infinituri, câte suflete... Aceste infinituri în
comuniune nu există așa cum există lucrurile în spațiu, structurate prin
relația de vecinătate și adesea ciocnindu-se între ele. Relația dintre aceste
infinituri este o perihoreză, o întrepătrundere fără amestecare. Ca în muzică,
unde intensitatea fuziunii între spații nu exprimă adesea decât forța iubirii
și a afirmării persoanei, tot astfel se cade să ne imaginăm, în chip mistic,
fața spațiului eshatologic. În el nu mai există limite, demarcații metrice
între lumea ta și lumea mea: „până aici” eu, „până
aici” tu, fiecare cu dreptul său de proprietate!
(Referindu-ne
la intensitatea, vârtejul și viteza orbitoare, caracteristice mișcărilor
muzicii, trebuie spus că ele devin posibile tocmai prin perihoreză: întrepătrunderea infiniturilor după legi care nu mai
sunt ale maselor ce se ciocnesc între ele; intensitatea
crește cu o energie nemaiîntâlnită.)
Există
lumi ale sufletului, infinite în sine, și întrepătrunderea lor este o călătorie
în patria infinită a unui suflet iubit.
În
universul iubirii restaurate, fiecare începe să cânte o simfonie, propria sa
simfonie a dragostei, a comuniunii și acest nucleu intens al iubirii, ca însuși
principiul generator al Formei, se deschide ca spațiu într-un mod fără
opreliști.
Se
înțelege că centrul gravitațional al noului mod de existență este Sufletul. El
este Densul, Greul, Plinul, este însăși legea de manifestare a întregului. De
aici pornesc tot și toate. Densul, Greul, Plinul nu au, deci, o semnificație
cantitativă, ci una prioritar calitativă, adică: în
lumea restaurată, forța gravitațională este însăși Iubirea. Totul gravitează pe
orbita ei. Așa cum în vechea lume, toată greutatea și consistența unui corp
sunt condiționate de existența atracției gravitaționale care adună într-un tot
elementele, le ține strâns legate și astfel face posibilă existența corpurilor,
în mod similar, dar diferit cauzal, în universul Iubirii dumnezeiești, Iubirea
este acea forță care creează substanță, din care emană spontan o întreagă
simfonie consistentă a spațiului. Iubirea dă formă spațiului, din ea se înfiripă
consistențele, așa cum „substanța” se înfiripă într-un „câmp” gravitațional. În
„câmpul” muzicii, care este cel al acordurilor Iubirii și al mișcărilor
sufletului, apare aievea materia noii lumi.
Spațiul
lumii restaurate nu este preexistent sufletului, cum se întâmplă în universul
materiei moarte, unde un pământ arid, de pildă, se cere lucrat, muncit, pentru
a putea fi „locuit”. Nu. După modelul creației dumnezeiești, de la început
lucrurile toate sunt „bune”, în existența eshatologică. Aici fiecare loc emană
cu toată frumusețea și complexitatea unei creații personale, din nucleul ei
generator. Persoana este evident cauza generatoare a energiilor, aparent
exterioare, dar, în fond, intim legate de starea sa interioară.
Dumnezeu
este Iubirea supremă, în relație cu care devine posibilă propria noastră
iubire. Sursa supremă a forței creatoare, originea Muzicii este în Dumnezeu și,
prin Dumnezeu, în noi.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu