Crucea
are două înțelesuri opuse. Poate fi blestem, sau poate fi Viață. Poate fi Pomul
Morții, sau poate fi Pomul Vieții.
În
primul caz, crucea este reprezentarea întretăierii ca un conflict sau război
între elemente, care tind să se anihileze unul pe celălalt. O linie o taie pe
cealaltă. Atunci când pe cruce se așază omul Hristos, aceste elemente din părți
în conflict devin mădulare unite într-o singură viață. Războiul părților
încetează, și totul revine la unitatea organică a Întregului.
Crucea
este totalitatea direcțiilor existenței. Asumând în sine existența divizată,
Hristos o irigă cu sângele Său și cu voința Sa iubitoare, și trage tot ce
există la Sine ca pe un mădular viu al Său. Hristos este Viața Întregului, al
cărui fond este comuniunea și iubirea.
Altoit
pe rana cosmică a Crucii, Hristos face din aceasta Pom al Vieții. Există și o
cruce fără Hristos, o realitate a antagonismului și a divizării. Să nu uităm că
Hristos a purtat Crucea pe Golgota, a dus pe umeri povara unui război cosmic.
Întins pe cruce, el a restaurat-o pe aceasta, readucând-o la unitatea trupului
cosmic al divinității. A fost acesta actul suprem al restaurării frumuseții,
prin iubire.
Crucea
mai semnifică și lemnul, lemnul în sine, dar lemnul care a înviat prin același
Hristos, Ființă a Jertfei.
Hristos
a fost modelul suprem care ne-a arătat cum se poate trăi fără ucidere, în afara
luptei pentru existență. Aceasta este o învățătură mai degrabă mistică, decât
morală, pentru că viața de după cădere este întemeiată chiar pe lupta pentru
existență, și aceasta, începând chiar cu existența celulelor, cu bătălia pentru
imunitate, care presupune o continuă
apărare și pregătire de război. Existența căzută este chiar această
„stare de necesitate”.
Or
crucea anunță contrariul ei, adică o Viață întemeiată pe sacrificiu și pe
Iubire. Automatismele iraționale ale căderii vor respinge această eventualitate
ca pe o nebunie, ca pe o dereglare gravă a instinctului de conservare.
Hristos,
însă, referindu-se la Viața Veșnică, a spus că rădăcina morții înseși este
egoismul și că „cine vrea să-și păstreze viața o va pierde”. „A-și păstra viața”,
în acest context, înseamnă a se închide cu baricade împotriva semenului, a
refuza crucea deschiderii iubitoare prin porțile unei jertfe mai mari sau mai
mici. Sensul crucii este ridicarea firii la măsura chipului dumnezeiesc
pecetluit pe ea.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu