marți, 9 iunie 2015

Sufletul, un artist lăuntric


Frumusețea este sinteza acțiunii. Vă spune ceva această reflecție? Ea are un sens foarte adânc. În veșnicie, acțiunea sufletească și în general starea noastră sufletească lasă tot atâta urmă în planul fizic cât lasă pensula unui pictor genial pe o pânză. Sufletul e ca un artist lăuntric. Opera lui e chipul nostru integral. Frumusețea ca operă a sufletului nu e ca un lucru „căutat” și „muncit”, căci asemeni fluidului pur ea curge în afară, se revarsă năvalnic și este plină de substanță, căci exprimă o esență. În veșnicie, frumusețea, chiar și prin existența ei fizică, este, așadar, substanțială, fiind o calitate ce nu poate avea nimic înșelător și artificial în ea. Induce acea dulceață plină de complexitate și profunzime pe care o primim în suflet când ascultăm muzică simfonică, muzică „grea”. În muzică, frumusețea, strălucirea, lumina, umbra sunt efecte ale acțiunii. „Muzica ne învață să mergem”...! Înapoia oricărui efect exterior se află viața sufletului.
Așa cum există muzică „grea”, există și o plăcere „grea”, care fiind omnilocalizată, este de fapt o fericire, „grea”, adică densă, plină, substanțială.
Trupul căzut, însă, este plin de plăceri „ușoare”, dar mai ales de neplăceri și de dureri.
Localizarea plăcerii în organe este o anomalie atunci când organul în sine preia acest SCEPTRU al puterii care este plăcerea și își proclamă, într-un fel, autonomia. Plăcerea tinde să se reducă la stadiul strict fizic și local al senzației. Imaginația aprinsă și sentimentalismul sunt ca două aripi prea slabe pentru a-și putea lua zborul, către lumea dezmărginită a trăirii, acea lume tangentă cu veșnicia.
Absoluta izolare și localizare a senzației, altfel spus, AUTISMUL senzației caracterizează trăirea corpului căzut. Senzația ruptă de întregul trăirii nu mai comunică nici cu imaginația, nici cu gândirea, nici cu rațiunea, nici cu sufletul. Devine o realitate imanentă. În acest punct de maximă nivelare afectivă, devine evident faptul că senzația s-a transformat în instrument de subjugare. N-are nici un alt sens decât acela de a ne condiționa să acționăm sub constrângere, alternativa ei fiind durerea imediată. Suntem ROBI, asemeni unui animal supus unui sistem draconic de dresaj.

Carmen Caragiu (1965-2015)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu