Iarăși,
o altă semnificație adâncă a postului o reprezintă refacerea substanțială a
raportului nostru cu Cuvântul. După cădere, cuvântul s-a transformat într-o
energie ruptă de suflet, fără putere proprie. Atunci când omul se înstrăinează
de divinitate, cuvintele lui își pierd puterea și demnitatea, iar cuvântătorul
devine iresponsabil, aruncă vorbe în gol.
Puterea
originară a cuvântului constă în viața activă a Sufletului care nu doar că îl
pune în mișcare, ca pe o rostire a minții și a gurii, dar și ca pe o forță ce
își subordonează întreaga mișcare a realității, atunci când Cuvântul redevine
Logos, Persoană, Act. Cuvântul nu este un instrument al forței silnice, un
exercițiu tehnic sau muscular care operează mutații în realitate, prin putere
instrumentală sau mecanică.
Relația
Cuvântului Viu cu realitatea nu este de ordin mecanic. Cuvântul Hristos atrage
realitatea, nu o constrânge! Raportul cauzal este unul inedit: de
la suflet către energii, nu doar între energii, care nu fac decât să se lupte
între ele.
„Zice
și se face” – iată chipul biblic al mișcării realității.
Cuvântul,
de aceea, este în esență blând, deși hotărât. El nu apasă pe mușchi, pe ideea
de forțare a realității, căci tranzitivitatea lui în raport cu realitatea nu
este de ordin fizic, mecanic. Cuvântul creștin nu-i amenințător.
A
ne repoziționa sufletește față de cuvânt reprezintă una din componentele
fundamentale ale postului.
Reactivarea
puterii eficiente a Cuvântului începe cu restructurarea acestui raport. Pe de
altă parte, trebuie să devenim conștienți de faptul că există două trepte ale
eshatologiei: un
Eshaton discret și unul pe deplin manifest, când se va arăta Slava lui
Dumnezeu. Eshatonul discret se petrece acum și aici, deși, oarecum, în nevăzut,
dar el pregătește eshatonul final.
Să
nu ne închipuim că grija noastră pentru suflet rămâne fără urmări în planul
adânc al realității, unde informația se transmite non-local și universal,
proces care pregătește, eshatologic, marea mutație a realităților văzute. Însă
nevăzutele sunt în spatele văzutelor. Și mult mai important este ce se petrece
cu nevăzutele, pentru că ele sunt dimensiuni ale sufletului, de ordin calitativ
și etern.
A
trăi în curăție cu cuvintele înseamnă deja a determina schimbări în lumea
eshatologiei discrete. Orice gest și cuvânt al omului se reflectă aici și, de
aceea, poartă cu ele o mare responsabilitate.
Însă
postul mai are de făcut față unei alte grele încercări: lupta
cu inerția. Căderea a dat naștere unor uriașe reflexe inerțiale, în natură și
în om. Postul nu trebuie să devină ideologic, împins înainte de ideea aspră de
a schimba, de aici și de acum, din temelii, totul. Acest fapt nu-l permite nici
Dumnezeu. În înaintarea noastră pe calea fericitelor renunțări, să fim
călăuziți de gândul că luptăm cu o boală, și că remediile cele mai eficiente
sunt lente și, uneori, homeopatice.
Dacă
ne vom încorda mușchii și vom începe să urâm tot ce ne „rezistă”, nu vom face
decât să „mutăm” problema, ca un medic de ocazie care, enervat pe rezistența
bolii, îi dă o lovitură de moarte bolnavului. Cum ar fi: ca să scape de boală,
îl omoară pe bolnav.
Prin
urmare, modul cum facem față „ispitelor de-a dreapta” este esențial pe calea
pregătirii noastre sufletești. În lume, nimic nu poate fi „mutat” cu forța,
pentru că astfel ar însemna că acționăm direct pe energii, ignorând sufletul
din spatele lor. În spatele oricărui tip de energie există un suflet. Acest
suflet nu se descoperă imediat, ci, adesea, prin medierea unei intuiții și
înțelegeri complexe și adânci. În acest plan, forța, enervarea și graba de a
determina o schimbare nu mai au nici o eficiență. Vedem cât de complexă este
ideea de post: menirea acestuia fiind recâștigarea sufletului pierdut.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu