Isihasmul este
mare taină și putere. Omul a pierdut cheile împărăției lăuntrice, rătăcește în
lume ca și când nu ar fi fiu împărătesc, ci un venetic. Adesea, se simte un
nimeni. Câtă suferință în inima Tatălui ceresc pentru fiul creat din iubire
pură! Ați ascultat simfoniile lui Beethoven. Inspirația lor a fost, în cel mai
adânc substrat al ei, glasul inimii lui Dumnezeu. Acesta este fondul de emoție
și de suferință care umple continuu lumea. El e fondul oricărei muzici care impresionează
fără să știi de ce, încât simți că îți „taie inima”.
Isihasmul e,
la nivel de trăire, un paradox. Un paradox pe care yoginii nu îl pot înțelege,
nici accepta. Pentru ei, suferința e iluzie și e inutilă. Urmăresc liniștea,
înțeleasă ca detașare și practicată în scopul autorealizării, al autoeliberării.
„Celălalt” nu există. Relația nu există, e o iluzie. Fericirea nu are ca
fundament relația. Trinitatea hindusă nu e întemeiată pe perihoreza iubitoare,
ci pe o sumă de funcții împărțite: acelea de creație, de conservare și de
distrugere a energiilor. Adesea, îi vedem pe zei cum își fac șicane unii altora,
cum se luptă între ei în modul în care energiile se luptă unele împotriva
altora. Nimic din acest gen de teatru absurd nu întâlnim în acțiunea Treimii
creștine.
Aspirația
cea mai înaltă a desăvârșitului hindus este stingerea nu doar a patimii, dar și
a sentimentului. Treapta cea mai înaltă este cunoscută ca fiind aceea unde
legăturile se abolesc în totalitate. Legăturile sunt considerate lanțuri.
Sattva însăși, ca trăire curată, nepătimașă, este văzută ca o pricină de
discretă înlănțuire. Indienii nu au penetrat îndeajuns noțiunea de iubire, nu
au cunoscut paradoxurile ei, cum ar fi acela că suferința, din iubire și prin
jertfă de sine, are ca rod suprem liniștea. Astfel, liniștea isihastă este o
noțiune cu un conținut extrem de paradoxal. Arhetipul ei este inima Maicii
Domnului, dar mai înainte de aceasta este inima lui Iisus Însuși, pe cruce.
Dumnezeul suferind de bunăvoie, deși nevinovat, s-a revelat a fi, în apogeul
suferinței sale, Domnul liniștii și al împăcării.
În cele
șapte cuvinte ale Mântuitorului pe cruce își înfige rădăcinile planta
nemuritoare a isihiei inimii. Loviturile vrăjmașului nu au zdruncinat porțile
Împărăției. La ură, nu s-a răspuns cu ură. „Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac”.
Ușile Împărăției lăuntrice au rezistat, aici unde vrăjmașul nu a putut
pătrunde. Această poartă se deschide în lumea lui Dumnezeu, în aerul neînserat
și nespus de aromat al locurilor cerești. O, Împărăție neclătinată, inimă
asemeni unei corăbii prinse în strânsoarea aprigă a valurilor, dar care nu te
scufunzi!...
În acest
moment, Iisus pe toți ne-a urcat în corabia biruitoare, ne-a răscumpărat.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu