Artă și eros sau Despre regăsirea Cuvântului ca sursă a tuturor cuvintelor
Reflecții
și obiecții pe marginea textului “Sunt o curvă literară”, de Dan Stoica, postat
în Club de lectură. E o postare care ridică mingea la fileu celor învățați să
își pună întrebări. Din păcate nu putem share-ui textul, se vede treaba că este un
club select, frecventat de personaje serioase, ce nu se lasă trase cu ușurință
pe altă coală de facebook. Iată un semn bun, de incoruptibilitate. Domnule Dan
Stoica, greșesc eu, sau e adevărat că sunteți dezamăgit de faptul că arta e
folosită prea des în mod trivial, ca un mijloc de seducție erotică? Dacă-i așa,
e extrem de regretabil, ceea ce transpare chiar din textul dvs., când spuneți: “deși
a strâns în brațe sute (?) de femei, orice bărbat adevărat nu știe să numere
mai mult de una”.
Iată un
calificativ cu greutate spirituală: ADEVĂRAT, o ființă ADEVĂRATĂ. Care ar fi
motivațiile ei? Mă tot întreb. Pun în legătură meditația asupra respectivei
ființe cu cea asupra cuvintelor, despre care vă întrebați: “Și cu cuvintele cum
rămâne?” Eros și artă. Ce le leagă, ce le desparte, aceasta-i întrebarea,
una din marile întrebări. Pentru că mai sunt și altele, la fel de importante: Ce-i
adevărat în dragoste, care-i adevărul în artă?...
Mă bucură
că o concluzie a acestei scrieri cu titlu provocator a fost regăsirea Cuvântului
ca sursă a tuturor cuvintelor. Hristos, Iubirea universală, ca simbol nu-i străin
de specificul exercițiului artistic. S-a zis despre artă în adevărul său că ea
ar însemna un fel de repartizare uniformă a erosului pe întreaga suprafață a
existenței, o intropatie generalizată. Cu cât reușești să simpatizezi făcând
abstracție de preferințe, cu atât, în calitate de artist, ești considerat mai
select, capabil de viziune și sensibil la enigmă. Așa spunea Borges. Ar trebui
să învățăm să ne adresăm cu aceeași capacitate de empatie tuturor, nu doar
apropiaților favorizați. E un aspect. Sunt, însă, artiști și artiști... Sunt și
ceruri false, cum sugerați.
Nu știu în
care text ați ridicat o problemă la fel de incitantă - cea despre emoția
simulată. Cuvintele pot minți, dar acesta-i doar un aspect al problemei. Celălalt
ține de miracolul simulării, din care cresc cu putere realitățile virtuale, ca și
când forma își produce fondul. Orice emoție autentică nu poate fi decât, măcar
un pic, simulată, adica creată, împinsă înainte de cuvântul care ne-o ia înainte,
el fiind, într-o clipă de inspirație, mai rapid decit inerția, decât obișnuințele
noastre timorate. Atunci, nu eu vorbesc, ci “sunt vorbit”. Când te exprimi, devii
mai puternic, chiar dacă spui lucruri care te surprind pe tine însuți. În acea
clipă, suntem noi înșine ca și loviți de puterea cuvântului pe care l-am
rostit, avem tendința - în special, cei cu simț dramatic - să ferim ochii, să întoarcem
brusc fața spre stânga. Regizorul Dan Stoica știe mai bine decât mine despre
aceste lucruri. Cu cuvântul nu ne fălim, nu ne mândrim, ci ne întrupăm în el, prin
el existăm, ne facem văzuți și iubiți, ne lăsăm atinși prin cuvânt, mângâiem cu
el, renaștem prin el, nemurim prin el, cum spuneți undeva... Cuvântul e cea mai
pură și spirituală materie, este chiar chipul dorinței, al zâmbetului nostru
adevărat. E chipul nostru posibil, nu doar actual și mai degrabă aparent. Cu rădăcinile
lui metafizice, cuvântul nu ne face mai artificiali, ci mai naturali în sens
esențial. NATURA SIMULATĂ, CONTRAFĂCUTĂ este tocmai cea care a rupt legătura cu
biologia transfigurată a cuvântului.
Bineînțeles,
cuvintele pot să nu spună nimic, pot să fie moarte, caz în care nici măcar n-ar
trebui să se numească cuvinte, ci doar copii palide ale lucrurilor moarte între
care ne mișcăm, “corpuri delicte” pe care stau întipărite urmele unei existențe
agresive, fără sens, înfiorător de banale, aceea pe care o duc 90 la sută din
oameni, de când se nasc până la mormânt. Dar cuvântul, din fericire, poate fi
cel ce ne ajută să ne mișcăm altfel, să închidem ochii și să ne trezim brusc, fără
complexe și chiar fără amintiri, într-o altă lume, să fim întocmai cu acel
dirijor pasionat ce creează universuri vii doar din felul cum își mișcă bagheta
și din felul cum își leagănă prezența, ca o mișcare de ape ce scoate la lumină,
din adâncuri, o realitate virtuală magnifică.
Să nu ne
temem de cuvânt. Să închidem ochii și să-l urmăm, pe valul cu creste al inspirației...
Pentru a fi, viata nu se cere reflectată, ci mai degrabă creată, imaginată... În
dragoste, te privești în ochii celuilalt și ești altfel decât te vede restul
lumii. Cuvântul este sângele nostru virtual atât de prețios, este fărâma din
genialitatea atemporală cu care un suflet se poate încumeta să traverseze valea
plângerii, moartea însăși, asimilând-o unei Vieți mai vaste...
Cuvântul
creator nu imită viața, această viață, ci merge înaintea ei. Viața inflamată de
cuvânt apucă pe alte căi decât pe cele bătătorite. Romeo și Julieta au stat de
vorbă cam multișor unul cu celălalt, și tot nu le-a fost de ajuns... Cuvintele
pot face dragoste uneori chiar mai bine sau mai presus decât pot face
trupurile. Ce-ar fi dragostea fără declarațiile de dragoste?... Ce-ar fi
frumusețea fără oglinda Albei-ca-Zăpada, o oglindă de cristal fermecat înălțată
de muzică și de poezie...
Mulți
afirmă că poezia este replica în oglindă a dragostei adevărate. Dar aici se
cere o maximă gravitate, pentru a înțelege ce se întâmplă în realitate, pentru
a nu desacraliza fenomenul. Ca si arta, erosul aduce cu sine în dar un fel de
sfârșit al antagonismului existențial, încetarea repulsiei cu finalitate
conservatoare, prin disoluția reflexului de apărare la graniță. Acea barieră a
aversiunii reflexe prin amorsarea căreia pielea reacționează involuntar la
orice stimul exterior și străin este ridicată. Dacă alegem să fim serioși până
la capăt, nu putem să nu recunoaștem că aici se petrece ceva excepțional, cu
care nu te joci. Nu vorbim, simplu, de plăcere, ci de o placere abisală și
infinită, eviscerată de orice reziduu catabolic, purificată de toată rezistența
psihologică a self-controlului.
Printre
cei care au analizat cu autenticitate fenomenul “compulsiei fericite” se numără
la loc de cinste Julius Evola, elogiat de Pleșu. Există o semnificație
metafizică inclusă în plăcerea de o anumită natură, iar atunci când devenim conștienți
de aceea, devenim conștienți de paradigma de sens mai amplă din care ea face
parte și, astfel, ajungem să ne eliberăm de ignoranță, de orbire, de patima
lipsită de frumusețe.
Coborârea
rigidei platoșe somato-musculare, valorizarea tipic-eminesciană a durerii și a
amețelii, eliminarea reflexului existențial de greață, îmbătarea cu salivă, cu
intimitatea celuilalt, îmblânzirea reflexelor sunt evenimente nu doar ale erosului,
ci, în primul rând, aș zice, trăsături ce caracterizează biologia cuvântului
poetic sau și mișcarea mădularelor muzicii, muzica, acest proces de disoluție
sonoră suferit de o minte robită determinismului. Tocmai pentru că opoziția în
sens tare self-non-self cunoaște o înmuiere, o dezirabilă macerare, așa-numiții
îndrăgostiți pe viață și pe moarte își permit să schimbe între ei vocabule
noroioase, dar pe care le aruncă într-un soi de creuzet alchimic, ce secretă
AUR. Scârba și repulsia dispar ca prin farmec. Aceste ființe privilegiate de
zei nu mai trăiesc la ''distanțe rezonabile'' una de alta, ci ca într-o deplină
simbioză, împărtășindu-se din unul și același metabolism intim, chiar dacă se găsesc
separați și distanțați în spațiu.
În același
sens, Milan Kundera vorbea de un absolut al sentimentului nemărginit, în care
se dizolvă, ca într-o soluție chimică, tot ce-i pătat, murdar și străin. Dacă îndrăgostiții
nu se feresc de atingerile intime, tot astfel, nici poeții nu se feresc de
atingerea cuvintelor celor mai – aparent – “rușinoase”. Există o clipă de
extremă drăgălășenie a simțirii, când grețos și dulce nu se mai opun unul
altuia, când ceva ne apare ca fiind, totodată, și grețos, și dulce, grețos de
dulce, adică foarte dulce, cu zâmbetul de rigoare... În context, să nu uităm că
umorul însuși joacă rolul de catalizator alchimic.
Această ieșire
din opoziție, marcând eliberarea din menghina conflictelor interioare, o aduce
cu sine în dar arta, prin magia cuvântului ei. Ieșirea din opoziție se încarcă
acum cu majora semnificație a depășirii instinctului de conservare, cel care ar
fi vrut să separe, ca întotdeauna, precaut și inflexibil, dulcele de acru. (Să
nu comit o impolitețe, dar aș zice că... medicii în speță ar trebui să se simtă
derutați auzindu-ne punând astfel problema, pe noi, pacienții lor supuși, care
am fost învățați să ne purtăm cuminte, să trecem strada numai când semaforul e
pe verde și să facem ochii mari când e roșu. Să amestecăm roșul cu verdele nu e
lucru sănătos, clar, nu?... Cel mai des zicem ca dânșii și facem ca noi..., până
când ajungem la doctor... :)
După părerea mea, totuși,
artistul ar trebui să fie cel mai sănătos psihic dintre oameni. Cu condiția să-și
dea seama că destinul său are o semnificație maximă și că trebuie, ca atare, asumat
la o mare anvergură spirituală. Aspirația dvs. către un creștinism genuin, d-le
Stoica, ar putea fi explicată și în acest sens...
Artistul
ideal nu e un libertin. Nu există nici o legătură substanțială între un desfrânat
și un artist, un artist autentic, conștient de mesajul lucrării artei. Mai
degrabă, artistul ar trebui să se asemene asceților. La o prelegere intitulată “Artă
și Eros”, ținută în fața unor studenți, alegerea mea a fost să mă prezint îmbrăcată
în negru, punând cu maximă seriozitate condiția: “Cine râde, afară”. În sală, se
vorbea ca la înmormântare. Bineînțeles, prima care a zâmbit larg la sfârșit, datorită
încordării susținute, eu am fost, fapt pentru care am fost invitată prompt afară...
Muzica e
cel mai puternic mod psihic de a suprima reflexul de respingere, datorită
algolagniei sau trăirii pozitive a durerii, care răscolește și inspiră imaginația.
Am fost întrebată, o întrebare importantă, cerând lămuriri esențiale: Există o
legătură între sadism și algolagnie? Pe fond, nici o legătură. Sadismul
reprezintă o perversiune absolut condamnabilă, algolagnia, un test spiritual, imaginar,
subtil, neconstrângător... Sau, cel mult, în mod inofensiv simulator de constrângere...
În muzică,
devine sesizabil acest adevăr când se apasă insistent pe anumiți centri tonali,
care fac parte din psiho-fiziologia noastră subtilă. Atunci, ne simțim covârșiți
ori e ca și când suntem constrânși dureros să gustăm dintr-o fericire mai înaltă
decât putem cuprinde... Imaginația afectivă creatoare se axează pe sugestii și
pe semnificații fecund-înnoitoare, nu pe fapte morbide.
Poetul
MIRCEA IVĂNESCU este un maestru incontestabil în a dirija și doza
metasentimentul rezultat din algolagnie, cea pe care EMINESCU însuși a
cultivat-o îndelung, într-o atmosferă tipic eminesciană de farmec dureros, dureros
de dulce. Renunțarea la activismul funciar al MÂINII reprezintă o sugestie
impresionantă întâlnită la ambii poeți. În dragoste, mâinile pot MURI.
Nemaifiind nevoie, acum, în inefabila stare de plutire, de transmiterea forței și
nici de pârghiile lucrului manual, corpul transportat de un elan mai presus de
el nu mai are practic nevoie de mâinile sale. Mâna erotizată devine “plumb”...
Este pasivă, magnetizată, ca și “legată prin vrajă”; altfel spus, rămâne
complet dezactivată. Cureaua de ceas însăși capătă, prin urmare, brusc un iz
sadic, pentru că a “legat strâns” această “mână moartă”...
Erosul în
momentele sale de grație ne face părtași la o reală stare de beatitudine, contrară
luptei pentru existență și care nu are, sigur, ca mesaj profund și mistic
procreația și nici măcar, ca scop ultim, acuplarea partenerilor. Figura mistică
făcută vizibilă aici este frângerea și predarea mâinii, ca frângerea pâinii... Simpla,
naturala alcătuire a unui braț ușor îndoit din cot ajunge să fie resimțită, aceasta,
ca o traumatică flectare, o frângere dureroasă din încheietură, uneori, ca o
fantasmă a fracturii deschise, în convexitatea cotului. Sigur, nu-i o problemă
de intervenție ortopedică, ci mai degrabă una muzicală: cum punem pe note
moartea Isoldei, cum așezăm unghiul ascuțit al disonanței, cum ne lăsăm tulburați
de cromatisme...
Muzica
este eros în stare pură, gândeau anticii. În această stare cu aspect dezarmant,
cu efecte fantasmatice, un braț frumos și simplu flectat ajunge, așadar, să pară
un adevărat membru frânt, ca și când purtătorul lui ar fi un rănit grav... Imaginea
lui este o appogiatura, o disonanță... Ne amintim de Blaga, de “cântăreții
bolnavi”...
Încă o dată,
imaginea mobilității membrelor nu mai compune ca altădată sugestia de
activitate a lor voluntară, ci, mai nou, a creat această fantasmă senzuală a
dezarticulării, acordată la o stare de spirit pasiv-activă, care gustă nu mai
puțin din Viață deși este părăsită de oțelirea și de brutalitatea voinței de a
fi.
Domnule
Dan Stoica, vă străduiți atât de mult să ne împărtășiți gândurile dvs., mi-ați
părut puțin dezamăgit, puțin trist în ultimele texte postate, încât mi-am dorit
să vă încurajez, să reînviu în sufletul dvs. încrederea în cuvânt, în semnificația
artei pentru miezul însuși al vieții noastre.
Personal, mărturisesc
că scrierile dvs. mi-au întărit curajul de a-l gândi pe Iisus liber, altfel. Dintre
cunoscuți, mai există cineva, Buciu Petre, care mi-a dat sugestii în același
sens. Pentru că dialogăm, trebuie să jertfim din timpul nostru ca să ne facem înțeleși
și ca să celebrăm frumusețea prieteniilor sufletești.
Reiau o
idee. S-a spus despre artă că ea înseamnă un fel de repartizare uniformă a
afectivității pe întreaga suprafață a existenței. S-ar cuveni să ne adresăm cu
aceeași capacitate de empatie tuturor ființelor, nu doar preferaților în mod
subiectiv. Orice chip este o sursă de viziune și enigmă, afirmase Borges. Încă
o dată, mă bucur că o concluzie a textului dvs. a fost regăsirea Cuvântului ca
sursă a tuturor cuvintelor.
Carmen Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu