W. BENDA îmi e
cunoscut, ilustrator talentat, designer original, creator de măști fantaste și
grotești, cu atât mai credibile cu cât sunt făcute din materiale mai
perisabile, ca hârtia. Sigur avem aici ilustrat un principiu estetic de bază,
cunoscut de la Konrad Lange încoace, ca teoria autoiluzionării conștiente, la
care Blaga s-a referit în termeni de intropatie pe un plan impropriu. Adică, pe
mine nu mă deranjează ideea de simulacru al realității care e arta, atâta vreme
cât el își produce roadele, creând efectul de realitate. Nu mă deranjează că
marmura nu e carne, că materialul artistic nu e materia biologică la care
primul pare că se referă, pentru că, așa cum spunea Ricardou, senzația de
realitate creată artistic are o viață, o zvâcnire formidabilă de accent pe care
realitatea neprelucrată nu le poate genera astfel de la sine. Ideea de
artificiu nu are de ce să ne sperie. Cu cât artificiul și selecția sunt mai reușite,
cu atât efectul de realitate e mai zemos. Primul lucru demn de remarcat la
textul tău este că ai mediat reflecțiile cu ilustrații. Nu e vorba de orice
reflecție, ci de acelea care se vor a fi nu doar spuse, ci mai degrabă desenate
cu cuvintele, uneori exagerând doar pentru a atinge miezul inefabil al
realismului. Amazoana ta e mai mult decât un caz particular al femeii, cu
această imagine bine mediată de ilustrații ai țintit să schițezi linii esențiale
din anatomia spirituală a femeii. Forța ei se sprijină pe mijloace simbolice, nu
fizice. Prin versatilitatea și indefinitul său, cu puterea ancorată în magia
expresivității, simbolul acționează adesea dezarmant înainte de a fi purtată o
bătălie. Eufemismul e
opusul refulării, spunea Durand. Prin sine are
puterea de a subversiona forța brută, dar mai ales de a elimina frica, fapt
pentru care amazonismul e compatibil și cu o cheie de lectură neresentimentar
parodică, așa cum ai arătat, când le-ai minimalizat și le-ai ,,satir-izat” pe
frumoasele ,.zebre” bipede. Frumos ai scris: ,,Însă în toată blândețea
lor există și ceva războinic, dezinvolt, un fel de revoltă tăcută, revelată
doar de freamătul buzelor, ascuns uneori, dar atât de evident. Parcă
se pregătesc să te întărâte sau să îți întoarcă vorba. E un fel de prinde-mă
dacă poți..., pe care îl poți vedea doar... în singurătatea lucrărilor”. Frumos
spus, ai onorat piruetele nuanțelor… Mi-a plăcut poemul ales de tine din lirica
erotică germană, mă voi opri puțin și asupra lui. Dar am mai văzut pe blogul tău
niște poeme semnate de tine, mă gândesc să parchez și pe acolo. La proză, îmi
va lua mai mult timp. Felicitări, Simona!
Carmen Caragiu (1965-2015), 13 Februarie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu