joi, 23 aprilie 2015

Muzica integrează imaginar drama morții, găsindu-i loc pe scara infinit de variată a expresiilor iconice...

La o recentă masă rotundă, având ca subiect al dezbaterii negativul în artă, la care am participat și eu, s-a ridicat această problemă incitantă - de ce artistul preferă întotdeauna exprimarea prin contrariu si de ce marea artă e reticentă față de happy-end. De ce tragicul nerezolvat e atât de muzical, de ce chipul Julietei moarte e atât de frumos, încât aparatul de filmat încremenește asupra lui, din unghiurile cele mai favorabile... De ce ultima scenă din Tosca, cu un Mario Cavaradossi care nu se mai scoală - sugerându-se subliminal că moartea lui nu este decât o infinită amânare a unui gest așteptat, amânare pe care muzica cu virtuți de temporizare inefabilă o induce -, de ce această scenă ne face fericiți din punct de vedere artistic?... De ce psihologia artistică merge în contrasens cu așteptările din psihologia vieții de zi cu zi? Nu ne dăm, poate, bine seama, dar acestea sunt întrebări fundamentale pentru orientarea spirituală a vieții noastre. Benjamin Libet de la Universitatea California a introdus un concept interesant, anume the Conscious Mental Field - CMF. ''A chief quality or attribute of CMF would be that of unitary,unified subjective experience. The CMF would not be in any category of known physical fields such as electromagnetic, gravitational etc.The CMF would be in a phenomenologically independent category; it is not describable in terms of any externally observable physical events or any known physical theory as presently constitued.In the same sense as for all subjective events, the CMF would be detectable only in terms of subjective experience, accesible only to the individual who has the experience.'' Această experiență subiectivă are, însă, însușiri extrem de stranii, în măsura în care ea poate face abstracție de sine. Atunci, trăim cu impresia 100% reducționistă că lumea pe care o vedem există chiar așa cum e văzută independent de observator. Noi nici nu existăm. Există doar lumea corpurilor exterioare. Cum spunea Aristotel, universul percepțiilor fizice rămase neinterpretate, netransfigurate de o conștiință mai adâncă, mai subtil selectivă este opera intelectului pasiv sau pătimitor. Simțurile sunt apăsate și lovite de stimuli exteriori ce se imprimă în procesele primare de receptare. Însa intelectul activ sau creator procesează altfel imaginea. El nu mai e un sac de box, ci o peliculă sensibilă extrem de fină, capabilă de developări uimitoare. În artă, CMF-ul își atinge punctul culminativ de experiență subiectivă unitară și maxim de nuanțată. Spuneam într-o postare anterioară că înțelepții antici vedeau în muzică o imitare a mișcărilor sufletului, a indivizibilelor. Scara muzicală face loc logicii intervalului muzical, care este într-adevăr o logică afectivă multimodală, având ca operație esențială modulația opusă gândirii binare, mai bine zis, judecății logico-afective de tip exclusivist și antagonist. Rezoluția armonico-melodică a tensiunilor e posibilă numai întrucât a integrat majorul și minorul deopotrivă. CMF-ul de tip estetic a putut fi denumit un cimp integrator ireversibil de imagine iconică. Ce este o imagine iconică? Este un CHIP-icoană, de la eikon, chip modulat după logica tonală, care diferă radical de logica binară, cea care posedă doar două trepte, doi poli ce se resping, respectiv moartea și viața, aceste gânduri obsesive ce produc în noi manii și depresii, schisme nevindecabile. Muzica integrează imaginar drama morții, găsindu-i loc pe scara infinit de variată a expresiilor iconice. Nu-i complicat de înțeles. Avem la îndemână exemple familiare tuturor. Spuneam că scara tonală operează prin alt mod de integrare și valorizare a imaginii decât simțirea antagonist-duală. Moartea Julietei... Filmul se oprește sărutând această imagine a ADORMITEI, după care nu mai există nimic de ordin naturalist, cum ar fi grija bolnăvicioasă că aici există un cadavru care se descompune. În același sens,Thomas Mann a vorbit de miracolul muzicii, care cu ochii închiși pășește înainte peste o prăpastie de moarte ca și când aceasta nu există, ca moarte, cu întelesul ei odios, acela de triumf al Nimicului. Punctele de suspensie artistică blochează o interpretare afectivă devastatoare, cum e cea materialistă, cu gust rău, fad, marcat de stricăciune insuportabilă. Gilbert Durand a vorbit, la rândul sau, de puterea divină, mântuitoare a EUFEMISMULUI în artă. Acesta cu forța lui de a umbri, de a voala înțelesurile e picătura din mirul vărsat al Duhului Sfânt.Triumful eufemismului, al expresiei voalate sau al procedurii voalante, consfințește triumful neîntrerupt al Chipului asupra morții. Să ne gândim la Radames și Aida, așa cum a făcut-o Th. Mann, sau la Romeo si Julieta... Chipurile îndrăgostiților morți nu sunt date niciodată morții, în artă, ci aceleiași desfătări care îmbrățișează orice altă imagine în esență muzicală, modulatorie. Tonalul ține în viață orice imagine, orice chip, orice stare, redându-i în mod tainic viața. Morții îi spunem adormire, trecere, iar Georg Trakl spune despre băiatul mort că se plimbă pe colină. În artă, chipul este funcție continuă, iar ambiguitatea este asemeni lichidului amniotic în care fătul plutește, fără să fie vătămat de mișcări. Viața sfinților a fost eufemistică ea însăși. Sufletele lor pluteau, eliberate de mișcările aversiunii. Orice cădere cu inima pe scara muzicii, tot așa, e compensată, nu decompensată. Moartea însăși se lasă văzută ca o întâmplare gravă prin care trece un chip, nu ca o ieșire din chip. În artă, chipul este funcție continuă, numai mișcarea expresiei devine mereu alta. Tosca. Mario Cavaradossi mort. Ideea de moarte e o altă mișcare pe scara uleioasă a expresiilor. Să fim atenți la ochiul aparatului de filmat, cum se apropie aproape cu senzualitate, prin intrări delicate de unghiuri și perspective, de dulceața ultimelor imagini din Tosca, imagini ale morților întinși pe jos, cu capul căzut într-o parte, ca și când acesta ar fi un gest de VOINȚĂ ESTETICĂ. O asemenea apropiere de ''moarte'' nu e posibilă în viața comandată de criterii extraestetice. Pentru cine a urmărit Turandot, opera film, îi va fi mai usor să înțeleagă ce rol imens are funcția de amortizare, de temporizare exercitată de muzică, prin care sunt oprite mișcările iuți de reacție avântate să judece acțiunea după criterii străine actului de decantare artistică. Când despre Turandot se spune ''ea nu există, ea este moartă'' aici nu avem de-a face cu un terț exclus, ci cu ceva asemănător întunecării impresionante a timbrului muzical, un fel de "darkness" ce-ți strânge pieptul. Muzica se dezvoltă în chip nepătimitor, cu temporizări inefabile ce nu-și au locul în viața obișnuită. E ca și când cineva brusc își pierde memoria și începe de la zero. Nu mai poate fi vorba de refulări, de conținuturi reprimate ce revin în forță. Departe suntem de așa ceva. Legănarea a luat locul unidirecționalității specifice psihologiei scindate, agresate de șirul neîntrerupt al gândurilor. Un comentator a spus despre Turandot că se lasă citită precum un scenariu creștin, al biruinței jertfei și dragostei asupra răzbunării și morții, Calaf ieșind victorios prin spirit de dăruire din lupta cu Principesa Morții. "Piară toată lumea, eu o vreau pe Turandot" emană un sens mistic, acela că Hristos a venit pentru a mântui lumea de moarte și întuneric, nu pentru a le îndepărta temporar. Din ''cerul ei tragic"', Turandot a fost făcută să coboare, iar reușita în acest sens îi aparține deopotrivă muzicii, rezonantă cu această adevărată cântare a cântărilor pucciniană. Și nu e vorba de nici un sentimentalism la mijloc.

Carmen Caragiu (1965-2015), 20 Aprilie 2014


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu