O vorbă-două despre Heidegger
Pentru un filozof profesionist, reprezintă o
impietate să intri pe tărâmul gândirii lui Heidegger fără a cunoaște
subtilitățile limbii germane și fiind străin de istoria filozofiei. Deci, aviz
celor care se avântă să pretindă în mod naiv un Heidegger explicat foarte pe
înțeles, ignorând sau nesocotind forma originară a limbajului său. Cât privește
istoria filozofiei, trebuie să șim cel puțin că filozofia existențialistă s-a
constituit ca reacție față de metafizica de tip
tradițional întruchipată îndeosebi în construcțiile teoretice ale
neokantianismului, vizând, explicit îndrumarea reflecției filozofice spre
concretitudine, spre situațiile reale de viață ale omului. Bazele teoretice,
temele și teoremele filozofiei existențialiste s-au conturat însă într-o măsură
considerabilă prin extinderea de către Martin Heidegger a fenomenologiei
husserliene la studiul existenței umane. Și aici, iar ne împotmolim în
tentativa noastra de a-l prezenta sumar (oare se poate?) simplilor amatori de știri
filozofice pe unul dintre marii gânditori ai epocii noastre care s-au consacrat
efortului de reconstrucție a ontologiei. Ontologie, fenomenologie, ce-s alea? Să
ne apucăm, așadar, să facem un fel de istorie a conceptelor filozofice pentru
necunoscători în materie? Exclus, nu-i nici loc, nici timp.
Ne rezumăm aici la
a arăta că fenomenologia critică psihologismul cu fundamentele lui de naivitate
și credulitate. Fenomenologia afirmă că eul are o funcție transcendentală
CONSTITUANTĂ, nu (mai degrabă decât) reflectantă. E vorba de teoria
constituirii, opusă teoriei reflectării. Psihologia de regula naivă e lipsită
de funcție critică, fiind convinsă că da, ce se vede aia e. Confundă realitatea
cu înțelegerea conceptelor, o înțelegere provenind din utilitatea lor. Cum spunea
Eco, psihologismul e confuzia între realitate și o anumită întrebuințare a
senzațiilor sau a cuvintelor. Se știe că Eco a supus unei critici acide ideea
de referent. Implicațiile fenomenologiei sunt
foarte largi, și aici ne referim la reflecțiile despre realitate făcute din
interiorul științei actuale. Cursul Berkeley de fizica cuantică (Eywind H.
Wichmann) conține în secțiunea sa de debut afirmația că teoriile clasice (reprezentate
de domeniul macroscopic) sunt teorii fenomenologice. Când se consideră mișcarea
unui ,,corp rigid" ca un întreg cele mai subtile amănunte ale comportării
sistemului sunt ignorate și nu se face nici o încercare de a considera toate
aspectele situației. În acest sens imaginea lumii produsă de percepții e mai
degrabă un construct mental, ceva foarte aproximativ, o formă limită a legilor
mai cuprinzătoare și fundamentale ale mecanicii cuantice.
În relativ consens cu
viziunea de mai sus, postmodernismul este cel ce va aduce în discuție toate
iluziile sistemelor fixe de reprezentare. Deconstrucționismul este mișcarea inițiată
prin interpretarea de către Derrida a lucrărilor lui Martin Heidegger și a
reprezentat un stimul puternic al manierei postmoderniste de a gândi. Derrida
consideră colajul/montajul ca forma primară a discursului postmodern. Dar, iată,
avem aici dat chiar miezul unei teorii fenomenologice, chiar miezul sau miza
conceptiei de tip fenomenologic, care pune între paranteze conceptul de
realitate propriu-zisă.
Mai mult, o linie estetizantă a postmodernismului
avansează judecata că arta este imaginea maxim de reprezentativă a modului
nostru general de a ne raporta la lume: printr-o selecție inconștientă a
elementelor experimentând percepții, elaborând reprezentări sau fiind antrenați
în salturi ale imaginației, în puncte culminante ale raptusului creator, caz în
care teoria fenomenologică a constituirii ia forma teoriei creativității. Omul
este o ființă selectivă și creativă, și se pare că și natura este, chiar atunci
când e vorba de simplul act al percepției. Pornind de la aceste considerente,
avem o șansă în plus să înțelegem mai bine de ce accentul pus pe proces,
reprezentație, întâmplare și participare, ce descriu stilul postmodernist, după
Hassan, în anumite condiții, cum a fost cazul lui Heidegger, nu pot fi străine
de o profundă năzuință de reconstrucție a ontologiei. Notiunea de ființă umană
la Heidegger (Da-sein, ființa-aici, ființa-în-deschis) e profund
dezantropomorfizată. S-a putut vorbi chiar de antiexistențialismul filozofului
german, în acest sens.
Orice s-ar spune, omul e o breșă prin care s-a spart
opacitatea universului. Universul se rostește prin om. În măsura în care
vorbim, suntem vorbiți. Heidegger e departe de a idealiza situația. El spune ca
suntem ARUNCAȚI-ÎN-LUME, nu stim de unde venim, unde ne ducem, nu stim în burta
cărui Leviatan suntem închiși. Facticitatea lumii, existența ei ininteligibil imensă,
absurdă, întrucât cel puțin aparent fiind ca și străină sau ostilă vieții
trădează absența oricărui referențial ontologic ferm al opțiunilor axiologice,
adică valorice. Și totuși Dasein-ul există în deschis, în el continuă să crească
așteptarea, o stare pentru care trebuie să fim pregătiți, va spune Heidegger
mai ales cel din ultimele sale scrieri. Cugeta Heidegger: ,,ieșirea-din-ascundere"
a ființei nu e ceva ce ține de voința mea proprie. Poetul nu-i comandă inspirației,
el așteaptă să fie vizitat. Acelasi lucru îl afirmă Einstein cu referire la
procesul inspirației științifice. Potrivit tezei fundamentale, în filozofia
heideggeriană, finalitatea artei constă în a dezvălui, într-o modalitate
specifică, adevărul existentului (,,Das Kunstwerk eröffnet in seiner Weise das
Sein des Seienden"). Este necesar, consideră filozoful german, să
distingem clar trei domenii ale existentului: lucrul pur (blosses Ding), utilul
și opera de artă. Ustensilitatea lumii alimentează spiritul de consum care, dincolo
de un punct, în dorința individului de a stapâni prin ,,constrângere"
lucrurile (cazul invers fiind reciproca apartenență), distruge dialogul cu
ființa. Calculul, consumul, profitabilitatea imediată sunt criterii ale existenței
utilitare, inautentice. Omul are o menire mai înaltă: într-un fel, el e
responsabil pentru univers, mai înainte de a fi pentru el însuși. O idee cu
originale și interesante implicații este cea ascunsă în sintagma de notorietate
,,constelația-omului-și-a-ființei". Asta înseamnă că realitatea are tendința
să devină co-vectorială cu acțiunile omului. O realitate supusă calculului și
constrângerilor tehniciste este una care consimte...
Mitul existenței agresate și
al omului agresor este reformulat cu multă nuanțare de Heidegger. Opera de artă
vine pe lume, însă, ca dintr-un alt univers. E copilul așteptării fidele.
Universul se naște, e ca primul țipăt. Aici, în poezie, lucrurile sunt
subiecte, nu obiecte, și mai înainte de a fi pentru noi, sunt pentru ele însele.
Ideea poartă numele de divizarea subiectului, a fost îmbrățișată de ontologia
poetică heideggeriană și exprimată cu multă fidelitate de Jung, când a vorbit
de Philemon, de obiectivitatea psihicului. ,,Philemon si alte figuri ale
fanteziilor mele m-au adus în fața intuiției cruciale că există lucruri în
psyche pe care nu eu le produc, ci care se produc de la sine și au viața lor
proprie. Psihologic, Philemon reprezenta pentru mine intuiția superioară".
Destul pentru azi. Despre alte aspecte, mult mai sofisticate, poate cu altă
ocazie. Eu mi-am ținut cuvântul dat să zic o vorbă-două despre Heidegger, pe
care Vladimir Tismăneanu îl admiră ca pe Faust în lupta cu Mefisto.
Carmen Caragiu (1965-2015), 6 Aprilie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu