În
artă, se șterge în mod gradual, intuitiv, deosebirea dintre natural și sintetic
(plastic, textil). Paradigmă unică, cu diferență de nuanță, nu opoziții! Scarlett
O’Hara = opacă, deși strălucitoare, își pune la bătaie toate farmecele și e
sigură pe ea, pe rezultat. Rhett = copoi, mucalit, se preface (surprins) că
este copleșit de rugămințile ei. Dialog scânteietor, comic, eficient, spumos.
Scarlett se descarcă prea repede, îi bate inima ca unui porumbel, se avântă. E
deja departe, în gândul ei. Arde etapele. Reflectori. Are fața iluminată. E
într-adevăr încântătoare, dezirabilă, dar el „i-o face”. Gabarit tropic: ochii
cât fața. Dacă aprofundezi analogiile, acestea dispar. Ele sunt eficace numai
la prima iluzie (crâmpeie). Galateea e „făcută” din eternitate. Nu are „origini”.
Femeile sunt păpuși. Există o diferență insesizabilă: categoria opozitivă
om-păpușă, viu-mort se anulează, dacă orice ființă poartă mărcile prelucrării
productive. Respirația face loc inspirației. Nu trebuie să întorci „capul”. „Insesizabilul”.
Oriunde te-ai afla, sunteți împreună. Nu mai are loc „înfundarea”, dezaferentarea,
disociația. „Intervalul material” (cantitatea goală, timpul mort, infinitivul
lung, perseverativ) se suspendă. A vorbi deschis = a nu nutri „complexe” față
de incontrolabil. Ovalul feței se reflectă în inimioara gurii, cu terminația „gropiță”.
Frumusețea diseminează, însămânțează. Un amănunt dulce, picant se impune de la
sine, în condiții concrete. Cui bate i se va deschide. O scoală din morți. A
atins-o din treacăt, nici nu și-a dat seama. Partea se dislocă prin sugestii
fine ce nu strică armonia (funcționalitatea) ansamblului. Poezia: grilă
selectoare, sită fină. Reține exact trăsătura minimală (pertinentă, semiotică)
și elimină paraziții (cei care în mod curent năvălesc în simțurile cele eșuând
în dezaferentarea lor – impurități psihologice). Proiecția plastică „apără”
simțurile. Poezia are orice ieșire: „afară”! Semul dominant = vertebra vinului.
Pe hârtie se „decantează” realitatea. Tropul poate fi recunoscut numai prin
proiecție plastică = scris negru pe alb. Imagine „operată”, selectată, drenată.
Realitatea propriu-zisă este prea legată în mod automat de vechile automatisme (percepția
informalului – conținutul asociat automat) pentru ca vederea (amintirea,
apercepția) ei să nu ne tulbure involuntar. În psihologie predomină
semnificatul, nu semnificantul (vorbă goală). Semnificatul are suport
senzorial, concretețe, semnificantul, încă nu (nu se fixează, nu se
întipărește, nu se poate scrie pe apă). În psihologie, accentul cade pe
semnificat. În artă, pe semnificant (magic, eficient). În artă, semnificantul „iese
în față”, subversionează semnificatul.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu