joi, 29 octombrie 2015

Cum sari de la una la alta (73)


Căderea frunzelor exprimă sentimente. Relația cu obiectul imperceptibil. Visuri spulberate. Muzica: la imperfect. Alice se apropie de ou și vede că are ochi și nas. Îți amintești frunze galbene, lacrimi. Ar trebui să-ți amintești chipuri, developări. Degetele frunzelor. Într-o operă de artă nu-i bine să te întrebi ce-a vrut să spună autorul (omul). În opera de artă vorbește direct amintirea, nu amintirea prin intermediul omului social! Amintirea = cosmologie, materie, big-bang. Materia-i un principiu mai fin, mai spiritual decât se pare. Opera deschisă, posibilul. Animalele nu vor să pară (să fie) altfel decât sunt, ele sunt sincere, nu vor să schimbe lumea. Nu așteaptă moartea, nu se inhibă. Stau abătute, cu capu-n jos. În muzică nu există voință legată. Ritm, legănare, modulații, nuanțe, evantai expresiv, filmare cu încetinitorul. Nu se asimilează două stări succesive cu aceeași idee. Muzica se modifică continuu. Modulația formei se conservă. Un pui tăiat nu scapi de el, arta nu evită amintirea lentă a morții lui, pentru că el moare lent, modificându-și expresia individuală, albindu-se la față. Când a murit nu s-a terminat totul. Acum „începe”! Nu e un episod încheiat, refulat, iremediabil ferecat! Nu se reduce prin moarte la pământ tăcut, la lest fără chip, fără simțuri. Poți intra în universul morții lui. A intra = noutate, abatere, neobișnuit. Nu l-ai terminat (și uitat), ci ești mereu în prezența lui. Respiră, se mișcă. Nu va cunoaște decadența trupului. În ceruri va fi din nou copil. Sancho e același pui necunoscut din lădiță. Muzica explică totul!

Carmen Caragiu (1965-2015)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu