Noi
nu cunoaștem ce înseamnă libertatea și nu știm ce să facem cu iluzia de
libertate pe care o avem. Nu suntem liberi, pentru că suntem confuzi în simțiri
și în cunoaștere, judecăm greșit aparențele și ne luăm după primul impuls.
Căile
de acțiune ale dorinței umane par închise. Explorările în exterior par
încheiate. Peste tot, parcă, aceleași spații, aceleași peisaje și evenimente
statice; ne-am făcut sceptici cu privire la toate căutările exterioare, care
sfârșesc toate la fel. N-am întâlnit pe cale nici o noutate absolută, nimic
care să zguduie, să clintească inerția egală cu sine a existenței în ansamblul
ei.
Să
nu ne iluzionăm cu privire la oportunitățile materiale pe care le au unii sau
alții. După ce au fost experimentate, nu lasă nimic în urmă, în afară de
întrebarea aproape retorică: „Unde să ne mai ducem? Ce să mai facem?” Adevărul
e că, pe această cale înfundată, n-avem unde ne duce și ce să facem. Dar
nefăcând nimic, facem totuși ceva: ne scurtăm
timpul de mântuire, ne agravăm starea destinului! Devenim robi automatismelor,
și mai ales ajungem la acel stadiu când, fiind robii acestora, constatăm că a
fost stoarsă și ultima picătură de plăcere din aceste rotițe infernle de iluzii
și că trăim o stare de robie vidă!
Să
nu ne amăgim, însă, că nimic nu se poate face pe pământ, în relația noastră cu
exteriorul. Acum, că majoritatea iluziilor și miturilor au căzut (experiențe
care, la vremea lor, au dat roada maturizării spiritului dez-amăgit de
propriile fantasme), ne rămâne, totuși, o cale perenă de acțiune: explorarea
unei noi modalități de comunicare cu aproapele, prin refacerea familiei
mistice!
Acest
„al treilea”, copilul mistic, care trebuie reintegrat în familia umană, este
natura. Prin el, redescoperim ce-i aceea variație, creativitate. În acest punct
ne întâlnim cu tainele din vechime, cu minunile pe care poveștile le descriu și
care reprezintă noutățile absolute. „Copilul mistic” ne poate arăta nu numai
„unde” să mergem și ce să mai facem, ci și cum și unde ne cheamă Duhul, Cel
Care dă Viață!
Activitatea
de fond a eternei întrebări umane, rod al neliniștii și al plictiselii: „Ce
să facem? Unde să ne ducem?”, constă în faptul că e o întrebare greșit pusă.
Sensul ei corect, necantitativ, e mai degrabă retoric: amăgirile au căzut,
traversarea pe orizontală a lumii în căutarea plăcerii și noutății dorite e un
exercițiu steril, care nu mai promite nimic, nici măcar o „senzație tare”.
Știm
dinainte că nu ne așteaptă nimic dincolo de orizont. În acest punct, depresia
omului are și o altă semnificație, un rol moral orientativ. Omul se află sub
puterea unei presiuni psihologice, a unei căutări spirituale nedefinite care
multă vreme nu și-a clarificat obiectul. Noutatea actuală a creștinismului
constă în faptul că el se clădește pe noțiunea de familie cosmică, ceea ce
deschide infinite orizonturi de așteptare. Atâta vreme cât spațiul (natura)
rămânea pentru noi un obiect mort, ne puteam desfășura în voie cu întrebări la
fel de moarte, de tipul: „Unde să mergem?
Ce să facem?” Când natura învie, spațiul și timpul învie și ele, și își pierd
semnificația opresivă, orizontală, pe care o are, de pildă, acest „unde”
depănat în gol, la care apelează omul călător pe orizontală.
Natura
înviată deschide o altă înțelegere despre relația omului cu spațiul și cu
acțiunea. În existența eshatologică, totul este relație între suflete și între
lumile lor proprii, este, prioritar, iubire. O iubire, însă, care este mișcată
de puterea mai presus de om a Duhului Sfânt.
Spațialitatea
eshatologică este una nu dată, ci „creată”, cu fiecare clipă. Infinitul este
plural și personal, iar infinitatea, întoarsă cu toate punctele ei spre
sufletul receptor, cu orice latură a sa la fel de apropiată de acesta,
calitatea fiind aici determinantul cantității. Or, știința calității diferă
fundamental de orice știință a cantității. „Acțiunea” eshatologică este
întotdeauna un moment de inițiere, o pătrundere misterioasă într-o poveste, în
care ce-i înainte ne este cu totul necunoscut. Nu sunt posibile hărți ale geografiei
eshatologice, în perimetrul căreia fața continentelor de basm se poate schimba
instantaneu.
Judecata
iadului aceasta este: să ai în față realitatea creată de mintea ta, dar fără
amăgire. Este o judecată dreaptă. O magherniță afumată a cărei ușă nu se
deschide niciodată: acesta este, după Dostoievski, sfârșitul tuturor căutărilor
deșarte și persistente. Ca și raiul, iadul este constituit din esențe,
concluzii. Sfântul Ilie Miniat a intuit perfect acest adevăr, când a tras
concluzia: iad înseamnă să existe poftă, dar să nu mai existe obiect al
poftirii. Acest „obiect” al poftirii nu a existat, cu adevărat, niciodată,
decât în iluzie, căci ceea ce păcatul a poftit nu a fost decât proiecția minții
lui bolnave, fie că a poftit femeia ca obiect al desfătărilor egoiste, fie că a
poftit „urmași spre perpetuarea deșartă a numelui neamului” său, sau când a
crezut că se hrănește cu viață, mâncând cu nesaț carne, s-a hrănit de fapt cu
„ucidere”. Unde a văzut plăcere, era de fapt durere. „Judecata de Apoi” literalmente
aceasta înseamnă: vedere „de apoi”, când amăgirile cad și rămân esențele,
concluziile ultime.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu