E adevărat că timpul e
un fel de loc de gestație pentru o operă de artă care urmează să se nască în
conștiința publică, dovedind ÎN TIMP că nu e un avorton. Așa a fost cazul și cu
Bach, a cărui operă nu a fost canonizată de contemporanii săi, ci abia un secol
mai târziu. Dar acesta e deja un caz prea notoriu. Ce ne facem cu cazurile mai
puțin notorii de reușită artistică, acelea care nu impun cu timpul un CULT
PUBLIC al lor, de mare anvergură, ci generează doar mișcări de trupe în jurul
unor bisericuțe... Arta contemporană, se pare, e condamnată în mare parte la
mari concesii făcute unui public care cere accesibilitate imediată, divertisment
mai degrabă ieftin, în detrimentul valorilor intelectuale și estetice. Estetica
ancorată în prezent se confruntă cu dimensiunea pragmatică a fenomenului
artistic, ce suferă de o dependență cronică față de receptor. Totuși, să nu ne
plângem. Creațiile autentice își taie și astăzi albia lor pe anumiți versanți
ai conștiinței colective. Dar sunt necesare discuții, cum spuneți dvs., pentru
a conștientiza o valoare, nu doar pentru a o declara ca atare. Mult mai interesant
mi se pare fenomenul receptării, azi, a operelor trecutului. O receptare care
eliberează aceste opere de strânsorile dogmatice și de judecățile de valoare
extraestetice care adesea le țineau prizoniere în timpul apariției lor.
Carmen Caragiu (1965-2015), Octombrie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu