În
starea de cădere a tuturor facultăților sale, funcția creativității este
blocată în om. Ce este oare creativitatea? Pe pământul asuprit de neputințe și
umbrit de moarte, se pare este doar un apanaj al geniilor, un dar izolat. Dar
în lumea în care natura nemuritoare și fericită se dezlănțuie, creativitatea
este manifestarea specifică a totalității. Nu există operă de artă în afara
unei întâlniri a subiectului cu obiectul.
Subiectul
caută să proiecteze în obiect, într-un material al limbajului, pentru a-l putea
exterioriza, adâncul lumilor sale interioare, cu toată lumina lui inefabilă și
indicibilă, izvorâtă din apofaticul dumnezeiesc. Dar obiectul (limbajul) nu
primește această lumină, pentru că este inert, opac, iar artistul trebuie să
muncească din greu pentru a se putea exprima. Dificultatea în a ne putea
exprima vine deopotrivă din noi, dar și din împietrirea și inerția a ceea ce se
află în exteriorul nostru, care nu este permeabil la elementul sufletesc,
întrucât totul după cădere și-a pierdut transparența. Un disperat filozof
exclama odată: „Oh, cât de opacă, cât de ireductibilă ne este
piatra”.
Dar
în cosmosul restaurat, nu doar subiectul, ci și obiectul înviază, astfel încât
lumea din afară devine ea însăși expresia dinamică a unei inspirații sufletești.
Obiectul însuși are inițiativă. Cuvintele și imaginile țâșnesc spre om, într-o
rostogolire de inspirație fericită care inundă ființa, ca și când o forță mai
presus de noi ne pătrunde, ne mișcă, ne ajută să cuvântăm ușor, să ne exprimăm
fără dificultate, să avem LIMBAJ.
Limbajul
este, în noi, opera Duhului Sfânt, o mișcare a totalității care animă
deopotrivă interiorul și exteriorul, subiectul și obiectul, omul și natura.
Orice gând al omului, acum, pare a fi pre-văzut și pre-întâmpinat de natură, care
se mișcă prima întru întâmpinare. Obișnuitul raport pasiv-activ acum se schimbă, pare că se inversează chiar.
Creativitatea
este starea când din noi pleacă duhul mut și când în noi lucrează Cuvântul,
care este mai presus de noi. Virtuțile în condiția ființei mântuite favorizează
transparența sufletului, astfel încât el se lasă covârșit și purtat de mișcarea
duhului, de fericirea creativității.
Trebuie
spus că suma tuturor virtuților este fericita creativitate, înțeleasă ca o
sinergie dinamică a tuturor mădularelor ce fac parte din Trupul lui Hristos. Nu
există creativitate în afara comuniunii, a iubirii universale. Muzica genială
izvorăște din iubirea și înțelegerea făpturii, în cele mai mici detalii, în
cele mai fine amănunte sufletești. Aici tremură izvorul modelator de formă,
izvorul inspirației creatoare. Iubirea este câmpul magnetic ce dictează
configurația formelor, în universul mântuit.
Carmen Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu