În mod sigur, Bach
era mai puternic decât neputința clavecinului. Sigur interpretarea romantică nu
se aplică tale quale la Bach, numai ideea de creativitate dinamică venită din
romantism. Există interpretări de o rigiditate metronomică total nefavorabile
spiritului muzicii lui Bach. Bach nu era romantic, ci realist în dublu sens, în
același timp un om, cum se spune, cu picioarele pe pământ, care nu supralicita
măsura și posibilitățile acestei vieți. Clavecinul
său era bine temperat. Individualismul și tragismul de factură romantică,
desigur, nu sunt în spiritul lui Bach. Romanticii, de regulă, supralicitează posibilitățile
acestei vieți, pe care o idealizează prin proiecția dorințelor. Când se izbesc
de stâncile realității, sunt ca Titanicul. Totuși, arta valorifică idealizările,
reținând din ele valoarea pasională și tragică, cu tot adevărul ei implicit. Romanticii,
desigur, au de învățat de la Bach raportul dintre o dorință și un punct viabil
de aplicație. Adesea, romantismul rezolvă asta prin simbolism.
Carmen Caragiu (1965-2015), Noiembrie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu