Judecata estetică nu e un lucru simplu. Cei mai
superficiali cred că e suficient să-ți placă un lucru și că un simplu like e răspunsul
cuvenit să fie dat unui fenomen extrem de complicat, cum e cel estetic, care
mută radical motivațiile și direcția asociațiilor psihice, psiho-kinetice, valorice
etc. Și pisicii mele îi place muzica, pe care o ascultă ce o ascultă, după care
fuge la treaba ei, fără să se mai uite în urmă. În critica literară, Jean
Pierre Richards a vorbit despre tematismul senzațiilor, arătând că senzațiile
sunt teme, ele conțin informații prețioase despre spațiu, timp, durată, textură
a spațiului, a timpului, despre raporturi între elemente și idei. Senzația așa
cum o valorifică arta nu-i un semnal, cum ar fi, să spunem, strigătul de împerechere,
lipsit de valoare în sine, menit fiind, în schimb, doar unui rol utilitar.
Senzațiile în artă, dimpotrivă, sunt condensuri de asociații psiho-ideatice, puneri
în abisal ale intelectului creator, nous poietikos. Ele reclamă contemplație, analiză,
comment. De aici, necesitatea existenței specialiștilor, profesioniștilor
lecturii. Like-urile pe bandă rulantă în fața unei opere de artă reprezintă un
fenomen de masă, un mod de reacție primară, neaprofundată, din care nu rămâi până
la urmă cu nimic, pentru că senzația că îți place ceva e extrem de superfluă în
sine, se evaporă repede, riscând să fie confundată repede cu orice alt tip de
plăcere. Pentru a preveni această devalorizare regretabilă, există conștiința
analitică estetică. Ea e singura capabilă să discearnă diferența specifică și să
reflecteze asupra singularităților și mesajului lor. Arta e prin excelență spațiul
de manifestare al reacțiilor SINGULARE, deviate de la standardul psihologic al
răspunsurilor comune date în procesul interacțiunii noastre cu lumea înconjurătoare.
În artă se pune accentul pe CUM reacționăm, pe CUM procesăm informația, iar
acest CUM nu-i deloc, cum s-ar putea crede, un alt mod al aceluiași CE, ci până
la urmă reprezintă un alt CE. Psihologia artistică, s-a spus, este una producătoare,
nu re-producătoare de realitate. Are un caracter creativ, constituant, nu
mimetic și pasiv, în raport cu realul.
Carmen Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu