Să
nu forțăm legile firii, să le recunoaștem măsurile și inerțiile și să ne
raportăm la ele ca atare, fără a aștepta de la natura cea supusă legilor
căderii și morții ceea ce ea nu poate da. Ceea ce poate fi însă schimbat este
sufletul nostru, spiritul nostru și această schimbare se va reflecta în mod
natural în afară. Dar nu trebuie să așteptăm încă de pe acest pământ o
concordanță deplină între starea sufletului și cea a trupului sau cea legată de
atmosfera din jurul nostru, pentru că dacă ar fi așa, ar trebui ca sfinții să
devină automat nemuritori, să se umple instantaneu de energie nestricăcioasă,
ceea ce nu este posibil în această vale a plângerii care este lumea. Iarăși,
gândurile noastre poartă trene de inerție, se reîntorc periodic la vechi
obiceiuri, la vechile automatisme, dar ele nu mai au o putere atât de mare
asupra sufletului, pe măsură ce acesta sporește în lumina de Sus. Acest balans
al micilor recăderi este pe undeva firesc, este o oscilație naturală, pentru că
lumea în care trăim își cere tributul de la gândul, de la firea, de la trupul
nostru.
Fiind
înrădăcinate în lume, ele mai au anumite reacții care sunt ale lumii; chiar și oboseala, alternanța veghe-somn este o
astfel de reacție. Dar ea nu trebuie să ne supere, nu trebuie să o respingem.
Asceza extremă din start are o situare falsă: ignoră
faptul că trupul se înnoiește în mod natural, când îi vine vremea, nu prin
forță. Nu putem nici dobândi nemurirea trupului prin forța ascezei,
sustrăgându-ne astfel legilor firii. Dar sufletul poate primi încă de pe aici
în sine lumina nemuririi, care își revarsă în mod natural și discret influența.
Sfatul
meu este să nu forțăm natura. Tot ceea ce facem să facem cu înțelepciune, cu
iubire și cu multă răbdare. Ca și mișcarea anotimpurilor, mintea noastră trece
periodic prin furtuni și răsărituri de soare, prin întristări și luminări.
Această mișcare înscrisă în marea mișcare alternantă a naturii e o părtășie
automată cu aceasta, dar sufletul,
înțelegând pe deplin conștient acest fapt, nu se va tulbura. El va ajunge la
acea stare când se va hrăni cu semnificații, cu sensul fenomenelor, și fiind
pătruns de tot sensul lor se va bucura.
Sufletul
se poate detașa de minte. Când mintea începe să se tulbure, când nori negri se
adună pe cerul ei, sufletul nu trebuie să se întunece și el. În ființa noastră
el este subiectul contemplator și factorul stabilizator al energiilor. El este
acea parte din noi care poate să nu fie supusă alternanțelor și se poate ridica
deasupra stărilor fluctuante ale minții. Cu timpul, prin această influență din
direcția stării constante a sufletului, mintea însăși își va dobândi un tot mai
mare calm. Întotdeauna, deci, o parte din noi va fi mai fluctuantă, mai agitată
decât cealaltă parte. Această disociere între cele două părți este necesar de
făcut tocmai pentru a înțelege că nu-i bine să pretindem nici de la noi înșine,
cu atât mai puțin de la alții, o reacție unitară absolută a ființei, o sinergie
absolută a facultăților noastre, ceea ce-i imposibil pe pământ, unde energiile –
prin definiție – sunt supuse marilor fluctuații și morții, organice, în final.
Să
fim toleranți cu acea mișcare a energiilor supusă legilor impersonale ale
firii, dar această toleranță nu se referă la păcat, ci exclusiv la ceea ce-i
mișcare naturală inevitabilă în noi sau în alții. Astfel, fiind înțelegători cu
natura, dar cu atât mai intransigenți cu sufletul nostru, se va ajunge la un
echilibru superior, la o stăpânire discretă a elementului natural de către cel
spiritual, fără a schimba cursul natural al firii, dar oprind în ea păcatul.
Sfinții, excepționali psihologi, au înțeles perfect fenomenul de care vorbesc. Că
ne vin tot felul de gânduri, nu-i păcat. Norii gândurilor îi vizitează și pe
păcătoși, și pe sfinți.
Păcat
este să ne lăsăm guvernați de aceste automatisme, să nu înțelegem că ele sunt
chiar automatisme și să ne lăsăm antrenați de iureșul gândurilor, neputându-ne
detașa de starea noastră. Printr-o înțelegere superioară, prin muzică și
rugăciune ne putem detașa, câtă vreme rămâne în noi deschis ochiul interior al
sufletului.
Niciodată
să nu cedăm stărilor noastre proaste. Să nu încetăm să creăm o perspectivă
asupra lor. Când și cum îți poți forma o perspectivă asupra cuiva sau a ceva?
Smulgându-te din imediata lui proximitate, îndepărtându-te la o oarecare
distanță și privind acel obiect sau fenomen. Abia de la o oarecare distanță
începe să fie zărit întregul, începi să ai o viziune de ansamblu asupra
lucrului privit. Asta să ne fie o regulă de viață: nu
te scufunda într-o stare, ci distanțează-te cu sufletul de ea ca să o poți
înțelege în adâncime. Astfel, starea negativă, încet-încet, se va dizolva.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
excelent!!!!
RăspundețiȘtergereNu pot să mă abțin să nu revin cu gândurile care mi-au fost puse în oglindă de către acest suflet: luciditate, echilibru și profundă cunoaștere a naturii umane. Ce bucurie!
RăspundețiȘtergereBlagosloviti!
RăspundețiȘtergereSunt multi ani de cand am tot incercat sa nu mai ma fortez sa gandesc ce credeam eu ca e bine. La inceput renuntam repede, speriata de necazurile care navaleau. In ultimii ani s-a iscat de multe ori lupta intre a fi cum imi dicta ratiunea si a fi cum sunt,dar, ata de mare e dorinta de a fi cum sunt, incat indur sa fiu si cum nu imi place. A nu ma scufunda intr-o stare, pentru mine inseamna si sa ma rog cand nu imi vine sa ma rog, de exemplu.Oricat de fara placere m-as ruga, intotdeauna trebuie sa fie, macar atata cata trebuie ca sa nu o fac doar din obligatie, ca atunci nu o mai fac. Si tot asa cred eu ca trebuie sa fie orice gand pe care sa il urmez: sa nu fie pentru ca trebuie, ci pentru ca asa sunt.