Să luăm tratatul despre muzică al lui Roger
Kamien, de pildă, momentan n-am altul la îndemână. Citesc acolo ceea ce deja știam,
dar hai să vedem textul: “During the Renaissance, music was an important leisure activity; every
educated person was expected to play an instrument and read musical notation”.
Idealul omului universal, construit în jurul muzicii. Hai să mai citim, chiar
dacă nu ne sună necunoscut: “The texture of Renaissance music is chiefly polyphonic. A typical choral
piece has four, five or six voice parts of nearly equal melodic interest.
Imitation among the voices is common - each presents the same melodic idea in turn,
as in a round. Renaissance music sounds fuller than medieval music.The bass
register was used for the first time, expanding the pitch range to more than 4
octaves. With this new emphasis on the bass line came richer harmony. Composers
began to think in terms of chords as well as individual melodies. Now all the
melodic lines were conceived at the same time. During the Middle Ages, a
melodic line was conceived and then another was added on top of it, with
relatively little attention to total harmonic effect. Renaissance music sounds
mild and relaxed, because stable, consonant chords are favored; triads occur
often, while dissonances are played down”. Cam în pragul Renașterii, Ars NOVA în
Franța a pus în valoare sincopa, rar folosită înainte. În Franța și Italia, muzica
începea să sune altfel. Barocul, se afirmă, cultiva unitatea stărilor, “one
basic mood”. Continuitatea ritmului și liantul melodic generator al unui
sentiment de continuitate sunt fundalul tuturor variațiilor posibile. “Even
when a melody is varied, its character tends to remain constant. The baroque
melody gives an impression of dynamic expansion rather than of balance and
symmetry. A short opening phrase is often followed by a longer phrase with an
unbroken flow of rapid notes”. “Terraced Dynamics” - o caracteristică importantă a muzicii baroce. “When
the dynamics do shift, it is sudden, like stepping physically from one level to
another. This alternation between loud and soft is called terraced dynamics. Gradual
changes through crescendo and descrescendo are not typical of baroque music. However,
singers and instrumentalists no doubt made some subtle, expressive dynamic
inflections”. Sunt multe de spus. Barocul e mai degrabă o muzică, aș zice,
cosmică, decât centrată pe individul ca atare. Ne aduce în stare să gustăm emoții
transpersonale. E o muzică în esență religioasă, adică implică în același timp
totul, un univers în care totul intră și vibrează. Bach a avut o putere uriașă în
această privință. El a dat glas caracterului transcendent al însușirilor, transcendenței
și autonomiei valorilor. Pe acestea moartea nu le afectează. Barocul nu se
complace în drama individuală, nu cultivă micropovestea iluziilor și
deziluziilor cuiva. Ne dă impresia de libertate suverană, de sens mai presus de
dorință. Dinamicul baroc sparge simetriile, aranjamentele artificiale, locale, ce
nu rezistă deszăgăzuirilor produse de forțe stihiale. Sunt stihiile luminii.
Carmen Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu