Iubirea
aici pe pământ rămâne o taină greu de înțeles, greu de pătruns, și mai greu de
practicat.
De
obicei când vorbim de iubire ne gândim aproape exclusiv la relația dintre
bărbat și femeie, și pe aceasta omul căzut o concepe ca fiind o relație de
natură sexuală. Catastrofa căderii omului a pus stăpânire pe simțurile omului
și le-a pervertit, îmbrăcând iluzia unui văl al plăcerii și întunecând
conștiința. Semnul sigur al unei naturi îndumnezeite, restaurate este acordul
dintre simțuri și spirit, astfel încât ce-i place spiritului place și
simțurilor. Plăcerea în sens spiritual nu mai are nimic obscen în ea, fiind o
trăire tot atât de intensă, pe cât de totală, integrală, și caracteristica ei
cea mai pregnantă este că subzistă în lumină, că are continuitate, și că nu își
trage seva din refulări continue, astfel încât în omul paradisiac conflictul
dintre rațiune și simțuri, dintre conștient și subconștient, dintre lumină și
întuneric nu mai există.
Dimpotrivă: după consumarea unei plăceri de rând, omul căzut se
trezește mahmur și simte un gol interior și exterior; după
plăcere, aici urmează durerea, dezgustul. Un filozof a definit ființa umană ca
pe un „animal triste post-coitum” (animal trist
după consumarea actului sexual). Și așa și este. Ce-i plăcere pentru noaptea
simțurilor, în lumina conștiinței același lucru apare distructiv și
dezgustător. Dar când ființa se reunifică, în ea atunci totul reintră în acord,
iar atât simțurile, cât și conștiința sunt ca strunele unui singur instrument,
atins de o mână măiastră.
Nimic nu este
discordant în ființa îndumnezeită, în care simțurile devin instrumente ale
conștiinței și în care plăcerea din simțuri nu mai este irațională, ca
altădată, ci purtătoare ea însăși de sens. Ca niște antene sensibile ale conștiinței, simțurile
disting instantaneu binele de rău, precum acele flori gingașe reacționând la
cea mai fină atingere. Trăirea înmagazinată de ele se desfată spontan numai în
ceea ce este bine, Binele suprem fiind iubirea. Iubirea este opusul plăcerii
egoiste.
Să remarcăm că
orice plăcere egoistă este, așa cum am mai spus, numai o jumătate de plăcere: ceea ce poate fi
trăit numai cu ochii închiși, refulând consecințele neplăcute, dosind în
subconștient toate urmările neplăcute ale trăirii egoiste. Această trăire nu
poate forma niciodată o sferă luminoasă, un întreg, pentru că o jumătate din ea
a rămas scufundată în întuneric, adică tocmai ceea ce constituie glasul
rațiunii sau, mai bine zis, glasul conștiinței. Dacă ar cuvânta, conștiința ar
spulbera ca pe o iluzie patima irațională. Tocmai de aceea, ea trebuie să tacă; plăcerea pătimașă și
conștiința nu pot coexista. Ființa, în această stare, e condamnată să trăiască
într-o profundă sciziune, într-o gravă scindare, astfel încât trebuie să
suprime o parte din ea însăși ca să poată trăi numai jumătate din sine, ca un
handicapat cronic.
Or,
în condiția ontologică a reîntregirii persoanei, trăirea redevine integrală: simțurile și conștiința vibrând pe aceeași lungime
de undă, lumina inundă întreaga ființă; atât conștiința,
cât și simțurile se dezinhibă, conștiința se lasă în voia simțurilor și
simțurile în voia conștiinței, odihnindu-se unele în altele ca o năvalnică și
vertiginoasă muzică, fără teamă de ciocnire, de război, de scindări nesfârșite.
Abia
în această stare, cea a spiritului reunificat, facultățile ființei își
recâștigă viteza de reacție, o viteză extraordinră, posibilă numai întrucât
persoana nu mai e scindată acum în funcții care se inhibă reciproc. Ca într-o
fugă muzicală, în care o voce o preia pe alta și o duce mai departe, acum totul
sprijină totul și împreună înalță o catedrală.
Carmen Caragiu
(1965-2015)
Așa am început marea majoritate a trăitorilor tuturor zilelor... cu confuzia didactică divină de a căuta în relațiile de unire fizică dintre parteneri, Relația de care nu ne mai aducem aminte... până când vedem că nu e bine... și ne întoarcem la adevărata Relație, care sfințește toate celelalte legături cu tot ceea ce există pe calea vieții.
RăspundețiȘtergere