Când
făpturile nu mai sunt ustensile, devin vizibile. Ai timp pentru ele. Cineva te
vede. Te reflecți în el. Puii de găină = jucării. Nu știu când sunt în
primejdie, ca omul. Se avântă în gol, siguri pe ei. Alternarea planurilor de
către o mână nevăzută, un operator nevăzut. Risipă de fantezie, schimbarea
culorii ochilor, a zâmbetului de la o clipă la alta. Nu cazi pe panta cărnii,
în abis. Întâi se mișcă efectul, apoi cauza. Valurile numai în ochii noștri
sunt mare. Corelativ obiectiv = corelativ non-inert, acordat. În artă, obiectul
percepe subiectul! Adevăr = adecvare la conștiință. Frumusețea nu trebuie să
facă nimic pentru a se afirma. Simplul fapt că se mișcă e prea mult! „Iată,
toate cele vechi s-au făcut noi”. Ce-ai văzut? Ce-ai auzit? A percepe contextul
macroscopic = a percepe direct
semnificația. „Înfașc de ceafă luna, dacă mă-nalț pe vârfuri”. Luna-i sus, dar
nu-i „departe”. Linia tristă a gâtului tău e o suliță ruptă. Lumina agățată de
ochii mei e singură ca o blană de sconcs cu mireasmă de mentă. Ca să iasă din
nou strălucitor la suprafață, simbolul trebuie din când în când cufundat în
apele negației. „Vin cu un sânge nou ca o cofă de zmeură dulce. / Și mă mir. Mă
caut. Totul e-al meu și nu e./ Fruntea mea atârnase vânătă, grea ca o gutuie, /
și mă rugase încet să se culce”. Amintiri ale prezenței. Trecutul e revăzut în
altă lumină. Vezi cum a fost. Arta = realitate pe măsura cuvântului. Unghiul
vederii e mișcat ca o aripă. „Mâna pe sine însăși se ține, și fără durere”.
Legea altruismului ne ține în trup, căci nu ne putem salva singuri. Însămânțăm
materia cu prezența noastră. Pui ocrotiți, neputincioși. O au pe mama. Îi
ajutăm să crească mari, să treacă hopurile, semănăm în inconștientul lor
speranță. Sunt două vieți: într-una trăim pentru a muri, în cealaltă e ca și
când ne-am fi căpătat definitiv trupul slavei. Amintirea reface frumusețea.
Detalii subliminale = care nu contează pentru privirea orientată cu scop.
Îndrăgostindu-te vei vedea. Lucrarea altruismului e neîntreruptă. Corpul =
interfață cuantică. Ce vezi din tine = surpriză! Sunetul vine numai cu fața.
Subiectul mișcă obiectul, îl răscolește. Parfumul estetic integrează negativul.
Joci ca o actriță cu mai multe chipuri. Schimbarea subiectului în loc de
perfecționarea instrumentului. Natura e umană. În fiecare obiect trăiește o
exaltare personală.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu