A
spune că suportul propriei fericiri este fericirea celorlalți nu-i un simplu
dicton moralist, un lucru van. Faptul că acest profund adevăr sună adesea ca o
frazeologie goală se explică prin faptul că sensul sintagmei „fericirea
celorlalți” este perceput de om într-un mod foarte reducționist.
„Ceilalți”
nu sunt doar oamenii, ceea ce convențional numim „aproapele”, semenul nostru
uman. Temelia adâncă a fericirii are un sens mult mai adânc, extrauman. Noi nu
cunoaștem taina fericirii, ascunsă în „substratul senzitiv” al lucrurilor.
O
lume transfigurată este animată de fericirea elementelor. „Zidirea” noii lumi
are ca liant participarea fiecărei părți care o alcătuiește la fericirea
universală. Pentru a fi fericiți, avem nevoie de o lume, de o „atmosferă”, de o
modalitate infinită a existenței. Un întreg spațiu participă la fericirea
noastră. În povești, apar imagini ce vorbesc despre lucruri surâzătoare, despre
case fericite. Și chiar aici, pe acest pământ căzut, există spații locuite din
chiar pereții cărora emană fericire, de parcă piatra însăși ar fi, în sine, o
trăire condensată.
O
casă locuită de suflete iubitoare e o casă fericită ea însăși; în acest minunat
sălaș, structura elementară a materiei cunoaște în intimitatea ei, cea nevăzută
de om, vibrația unei stări de fericire. Fericită este acea casă care a
adăpostit o făptură aleasă. Particulele elementare au cântat trecerea sa pe
pământ, și au reținut pentru veșnicie imaginea sa. Fiecare dintre aceste
particule este acum ca o căsuță plină cu cântec, întreaga materie are o memorie
mai bună și mai fidelă decât a omului. Taina substratului viu ascuns în lucruri
s-a încifrat ca o enigmă în misterul jucăriilor adorate de copii, copiii care
se înnebunesc după jucăriile mici, pline, însă, de lucruri „mari”, de ascunzișuri
labirintice și de tot felul de „chichițe”. Curiozitatea nestăvilită a copiilor
vrea să știe „ce-i înăuntru”, ce se ascunde în jucării. Ei au intuiția că orice
obiect ascunde o taină, o surpriză, și că lucrul e și altceva decât pare.
Odată
cu resurecția eshatologică a lumii, pusă în mișcare de curentul pneumatic al
Sfântului Duh, toate motivațiile noastre se schimbă miraculos; omul vechi
moare, cel nou se naște. Această mutație eshatologică a dorinței este și ea
încifrată în enigma metaforei poetice, în inefabila bucurie a cuvântului
poetic, înclinat să „facă figuri”. Astfel, toată încărcătura sensului trupesc
este, mai nou, preluată de sensul sufletesc. A „mânca din ochi” pe cineva (în
sens sufletesc, desigur) concentrează și totodată spiritualizează toată
încărcătura plăcerii debordante ce caracterizează un act pur fizic, actul
mâncării. „Mâncarea cu ochii”, cu sufletul, adică, este o metaforă care nu doar
exprimă o stare, ci descrie o mutație profundă la nivel motivațional. Faptul că
într-un poem cele mai spirituale acte tind să fie exprimate prin cele mai
concrete imagini înseamnă de fapt că primele preiau întreaga motivație și
încărcătură a ființei. Atracția sufletească este covârșitoare, de aceea ea se
exprimă prin acte materiale, pline de puterea pe care o are acum, în prezent,
instinctul, o putere care, însă, în veșnicie va aparține sufletului.
Iar
simbolul pentru acea stare nu va mai fi atunci muntele (urcușul), ci poate apa
legănată (plutirea). Pregustând fericirea sufletului eliberat, muzica reușește
să exprime cu putere această plutire pe apele Duhului, acest abandon cu ochii
închiși într-un univers din care absentează elementul malefic.
Prin
metaforistica sa, „Cântarea Cîntărilor” exprimă mutația eshatologică pe care o
suferă orice act material, în momentul nuntirii cosmice. Astfel transfigurat și
spiritualizat în globalitatea metaforei, actul carnal încetează să mai
vorbească despre sine, el reflectă acum realitatea celor înalte. Tot
potențialul său de atracție este redat acum actului spiritual, care covârșește
actul carnal. Prin faptul că îl înglobează metaforic, îl și covârșește, adică
se umple de întreg potențialul forței sale de atracție pe care, însă, o și
depășește.
În
„Cântarea Cântărilor”, sufletul e suveran și se mișcă într-o lume a cântului,
în care instinctul rău a fost dezamorsat.
Forța
de atracție a dorinței a fost canalizată pe cursul ei firesc. Departe să
suprime dorința, „Cântarea Cântărilor” aduce împlinirea ei – singura posibilă –
în sens sufletesc, care este și cel al Iubirii Universale.
Avem
acum de-a face cu dorințe bune și cu împliniri reale.
Copiii
au nevoie să le fie citite poezii și povești. Păsările, aidoma unor copii
mistici, cu atât mai mult au nevoie de momente când pot să se transpună în
structura eshatologică a existenței, care este prin excelență o structură
narativă, de basm.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu