Mântuirea
omului nu înseamnă numaidecât și înțelepciunea lui deplină. Dar ea este temeiul
sufletesc al comuniunii universale în fapt. În primul rând, veșnicia ne
eliberează de nevoi, de nevoile proprii unei alcătuiri trupești supuse morții.
Ea ne eliberează, de asemenea, de complexul singurătății, al neșansei, al
sărăciei, de toată frica și apăsarea pământească. Lumina universului
eshatologic izvorăște din suflete. Sufletul este aici luminătorul. Afinitatea
cu cei pe care îi iubim, sau cu cei pe care dorim să îi îndemnăm pe căile
veșniciei, deschide automat o cale între noi și ei, acest univers mirific al
Întâlnirii fiind răspunsul participativ al obiectului la chemarea sufletelor.
Gândurile
noastre sunt asemeni impulsului prim urmat de o adevărată cosmogonie poetică ce
are loc în planul obiectului, fiind vorba chiar de nașterea unui cosmos ca loc
al întrepătrunderii și întâlnirii dintre suflete. Aici pe pământul atins de
umbra nefericirii lungi și anevoioase sunt căile de acces către comunicarea și
comuniunea reale.
Drumurile
sunt făcute parcă să ne despartă, nu să ne apropie. Din vector al apropierii
sufletești instantanee, obiectul mort a devenit o „distanță” interpusă între
sufletele despărțite, aflate la un capăt și la celălalt al pământului. E
adevărat, s-a inventat telefonul, s-a inventat televizorul, dar acestea sunt
numai umbre palide ale adevăratei relații de comuniune posibile în veșnicie, caracterizată
printr-o participare universală la comuniune, printr-o sărbătoare spirituală ce
antrenează simultan obiectul și subiectul.
Obiectul
„viu” are darul de a ne ghici gândurile cele mai tainice, chiar pe cele ce
rămân ascunse, chiar față de noi înșine, într-o adâncime încă pe nedeplin
clarificată. Astfel, obiectul e mai rapid în reacție decât putem fi noi, față
de noi înșine. El ne descoperă, ca o oglindă profetică, dorințele și nevoile
noastre profunde, ca și când ar fi un subconștient ieșit la lumină, sau
propriul nostru sine ascuns dezvăluit în afară, mai înainte de a fi descoperit
înăuntru. Obiectul viu este, așadar, ca o oglindă care ne privește și care
descoperă în noi profunzimi definite și indefinite, nu doar o imagine
exterioară și statică.
Oglindă
a sufletului, chiar a dimensiunii lui apofatice, lumea din jur este, în
veșnicie, o minunată enigmă, atingând cea mai gravă coardă a simțirii cu
expresivitatea ei dureros de frumoasă.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu