Împărăția
lui Dumnezeu stă în putere, nu în vorbe. Injecție = punerea în mișcare a
trupului cu mâna altuia. Imagine în mișcare: fată desenată care-ți vorbește.
Mintea învăluie, strânge circular, îmbrățișează. Cum poți să spui despre don
Quijote că e un personaj învins, nerealist, că acesta-i sensul critic al
operei? Sensul operei e algolagnia, nu critica didactică! Morala e implicită,
nu explicită. Vezi ceea ce nu poți privi! În alternare cu planul pustiu apare
planul uman, imaginea cu tine în mișcare. Luminarea detaliilor. Interfețe. Privitorul
nu-i exterior planului vederii, ci este inclus în conținutul lui. Privitorul se
vede, îndurerat. Cine e trist? „Străbatem amurguri cu flori albe-n gură”. Mortul
privește cu mâinile-n buzunar. Atenția are leagăn. Sunetul vine numai cu fața,
e învăluitor ca lumina. O lume într-o picătură! Percepție continuă, umană a
morții, filmare cu încetinitorul. Trecutul exprimă la fel de bine viitorul. Viitorul
e la fel ca prezentul, nu trebuie pre-venit prin alergarea la primire, prin
anticipație neagră! Vârtejul nu te fură, nu te inhibă. Poemul iubitei apărate
de umbră. Atomii sunt perceptibili numai ca o cămașă. Forfota infinită a
moleculelor. Nu mai ai motivație să rămâi în „lest”. Când vorbim de
discontinuitate, deja suntem morți. Moartea nu se opune vieții. Alegorie a
morții printr-un episod umoristic asociat automat, caracterizat prin continuitate diegetică, nu smulgere din prezență. Un univers într-un punct. Clipa
se dilată. Pe toate canalele e omul. Nu
te încurci în „limite”, în constrângeri informale, nu te blochezi, nu renunți
înainte de a începe! Lumea-i obositoare pentru că e aglomerată, nu se
concentrează ca în artă. Învierea morților = dezinhibare. O nouă (altă)
materie! Nu te mai implici psihologic în absență. A muri lent, a revedea în
lumină trecutul. Ești sorbit în întregime de o privire. Depărtarea emite, intră
în emisie. În developarea estetică, te vezi cum nu-ți mai vezi capul de
treburi. Chiar dacă ai pierdut (te vezi nervoasă, plecată cu mintea), imaginea
estetică nu se întunecă, rămâne picturală, luminoasă, comică. Distanțare
estetică = sedimentarea prezenței. Nu-i necesar happy-end-ul. Nu poți obține mai mult decât frumusețea, decât „nașterea”. Nostalgia prezenței continue. Suspensia nu înseamnă că mai urmează să se întâmple ceva după secvența-episod, nu înseamnă că nu s-a spus totul, ci că s-a spus totul într-o clipă, dintr-o tușă grea, alegoric. Priveliști neprivite de ochi. Sufletul își continuă prezența. Revezi totul prin distanțare.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu