După
modelul hristic al „Pogorârii la iad”, arta coboară în locurile cele mai
ascunse ale sufletului uman și în intimitatea cea mai adâncă – de sub „vălul
fenomenologic” profund tulburat de cădere – a existenței făpturilor celor mai
neînsemnate, a căror zbatere individuală tinde, în ochii noștri, să se
estompeze dramatic în favoarea unor stereotipuri categoriale. Arta împrumută inflexiunile
umanității, ale personalității, nu numai ființelor vii, ci și lucrurilor
neînsuflețite, arătând potențialul de subiect al obiectului, trezit din
amorțire sub atingerea „suflării” unei conștiințe. Arta sondează astfel participarea
și rezonanța afectivă a ființelor, ce se manifestă ca prezență, până la un
nivel de conștiință și concretețe a relației inaccesibil vederii obișnuite. Arta
polifonică slăbește controlul unei voci auctoriale care să dicteze monologul de
fond al operei, și stimulează în schimb asumarea unui model dialogic,
intersubiectiv și interactiv de emergență în unitatea stilului a
multiplicității vocilor textuale. Maniera estetică specifică artei majore dă seama, ca
un „joc secund”, de înălțarea – în orizontul unui acord final – la nivelul armonizării
interioare, subtextuale și sublinguale, a reliefului vocal accidentat, aparent
lipsit de unitate, din „partea neluminată a lumii”.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu