În
marea muzică, sugestiile creativității vin pe canale eshatologice. Bucuria sau
Lumina Cuvântului este atotcuprinzătoare. Ea este starea de fond a ființei
eliberate, în care, prin această virtuală eliberare, s-au modificat înseși
datele ontologice ale percepției spațio-temporale. Muzica are puterea de a ne
transporta sufletul în imediat contact cu lucrurile și ființele, care, prin
puterea Cuvântului și mișcarea Duhului, înlesnește comuniunea instantanee,
topind orice despărțitură a zidului spațio-temporal.
Percepția
în marea muzică se face în mod ideal cu sufletul. Numai o ființă înrădăcinată
în eshatologic poate avea perspectiva întregului, și nu există creativitate (neplafonată)
în afara comuniunii și iubirii universale.
Odată
cu resurecția eshatologică a lumii pusă în mișcare de curentul eshatologic al
Duhului Sfânt, toate motivațiile noastre se schimbă miraculos. Omul vechi
moare, cel nou se naște. Lumina universului eshatologic izvorăște din suflete,
sub acțiunea germinativă a Harului, prin care nașterea lui Dumnezeu în creație
și nașterea creației în Dumnezeu sunt corelative. În muzică, sufletul domină
timpul și spațiul, a încetat așadar să mai fie dominat de ele. E ca și cum,
acum, spațiul există în suflet, nu sufletul în spațiu, așa cum afirmase Neofit
Pustnicul.
În
mișcarea a doua din Simfonia a V-a a lui Beethoven, timpul se naște din bătăile
inimii, pe calea ritualică dintre suflet și Divinitate, iar acest timp măsoară
dorul și iubirea, nu spațiul fizic. Este vorba de timpul ritualului, timpul sacru.
Spațiul s-a organizat inițiatic în trepte pe care sufletul le urcă în drumul
său către Dumnezeu și orice bătaie a inimii pare că adaugă încă una la acest
scenariu de celebrare comunională. Mantia luminescentă de Făt-Frumos a fost
așternută din mers pe umerii celui cu suflet nobil, cu chip de Făt-Frumos, cu
care logosul lumii a rezonat astfel, aureolându-l.
În
muzică, atunci când ni se deschide vederea tainică a ochilor sufletești, „vedem”
și „auzim” lumini și peisaje, chipuri și forme, de parcă spațiul ar curge ca un
fluviu din sufletul nostru, sau dintr-un suflet tainic, neștiut, deosebit de al
nostru, dar care întotdeauna caută să ajungă la inima noastră.
În
condiția ființei mântuite, virtuțile favorizează transparența sufletului,
astfel încât el se lasă covârșit și purtat de mișcarea Duhului, de fericirea
creativității. Trebuie spus că suma tuturor virtuților este fericita
creativitate – sinergie dinamică a tuturor mădularelor ce fac parte din Trupul
lui Hristos.
În
această lume, se pare că bucuria a devenit ceva anormal, o stare de excepție,
pe când ea ar trebui să fie, în condiții normale, fondul vieții noastre. Bucuria
este revenirea la starea ontologică firească, aceea în care energia este
emanată de suflet ca un dar creator și nu ajunge să se transforme în obiect de
consum, disputat de mai mulți.
Icoană
vie este muzica, alcătuită din marea de undă vie și mișcătoare a Iubirii.
Sugestiile muzicii sunt infinite, fiecare moment al ei fiind plin de germenii
creativității, ca o sumă de potențialuri infinite prin varietate, culoare și
dulceață.
O
proprietate a sunetului este caracterul său instantaneic, de apariție vie.
Perihoreza
lumilor sufletești e instantanee și nu depinde de parcurgerea în timp a
distanțelor. Acest lucru face ca timpul să se contracte brusc și infinit și
fiecare clipă să se umple de durată, să se dilate la dimensiunea calitativă a
eternității, consecința fiind o inefabilă fluiditate a trăirii.
Trăirea
cu simțurile sufletului vizată de muzică este starea omului nou, ascuns în noi,
care se mișcă într-un univers eshatologic incredibil de viu.
Acest
suspin, totodată de durere și de fericire, al ființei din adânc care s-a
eliberat de lanțuri sub acțiunea salvatoare a muzicii, e în stare să ne sfâșie
inima de durere și de fericire cu un sentiment nou și năvalnic. El înseamnă de
fapt că ne-am regăsit Copilul pierdut, am regăsit natura, am reprimit la piept „chipul
filial al lumii”. Acesta este sensul tainic al cosmosului creat, ca și copil
mistic al omului, abandonat la propriu de părinți și reprimit la piept de
acesta, strâns în brațe după nenumărați ani de despărțire. Ființele superioare „ard”
păcatul prin creativitatea lor, mișcată și străluminată de Har. Această
dezlegare a sufletului către o creativitate pătrunsă de lucrarea dumnezeiască
semnifică chiar mișcarea efectivă a Duhului în acele ființe și astfel un fel de
pre-restaurare a cosmosului în interiorul unui singur suflet. Pe calea
mântuirii trebuie, însă, să ne însoțească pururi conștiința hristică, mesajul Suferinței
și al Învierii.
Taina
vieții este încă necunoscută omului. Până unde se întinde ea? S-a presupus de
către unii gânditori că și în particulele elementare există un început de
simțire, un răspuns afectiv, și că totul în univers este însuflețit. (Când omul
a căzut, patima lui a devenit temnița materiei, astfel că într-un corp plin de
patimi celulele care-l alcătuiesc sunt ca niște sclavi pe moșia patimii omului.)
Geamătul
surd care suie din rărunchii universului, temeliile lumii care se zguduie de
durere emană din ființa vie a lumii pe care omul o ignoră, dar pe care muzica o
aude cu sufletul. O suferință surdă însoțește orice patimă oarbă a omului. La
rândul ei, viața lumii e profund mișcată de tristețea omului. Pietrele au
plâns, pământul s-a cutremurat și a îngenuncheat la răstignirea Domnului.
Impresia
de permanență și de atotputernicie (de soliditate) eternă a materiei care este
predominant moartă derivă din solidarizarea omului cu starea de lucruri în care
propriile patimi pot înflori consistent, fără opreliști. În chip similar,
senzația de inconsistență a sufletului își are rădăcina în condiția noastră
mentală decăzută din demnitatea originară a firii.
Crearea
divinei rezonanțe cu exteriorul e una din tainele artei cu semnificație înalt
spirituală. Ea aduce cu sine o adiere din universala Schimbare la Față a lumii,
când Dumnezeu Cel Unul va străluci deplin peste tot și în toate!
Această
supremă stare de fericire semnifică triumful absolut al Iubirii, când omul a
cuprins în sfera iubirii lui viața lumii, însăși viața obiectului, a naturii.
Aici, în acest cel mai de jos punct, se închide și se desăvârșește cercul
comuniunii și Iubirii transcendentale, împlinindu-se legea intimă a Trupului
lui Hristos, care impune ca nimic să nu rămână în afara Iubirii
atotcuprinzătoare.
Lumina
universului eshatologic izvorăște din suflete. Sufletul este aici luminătorul, iradiind
în transparența desăvârșită a slavei dumnezeiești.
Prin
metaforistica sa, „Cântarea Cântărilor” exprimă mutația eshatologică pe care o
suferă orice act material în momentul nuntirii cosmice. În „Cântarea Cântărilor”,
sufletul e suveran și se mișcă într-o lume a cântului, în care instinctul rău a
fost dezamorsat. Forța de atracție a dorinței a fost canalizată pe cursul ei
firesc – în sens sufletesc –, cel al Iubirii universale.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu