duminică, 2 august 2015

Cum sari de la una la alta? (39)


Obiectivitatea = latură a subiectivității (psihismului). Trebuie să învățăm să depășim absența. Prezența sensibilă = hrană directă. Spațiul s-a deschis, strălucitor. Ce iese din tine? Sinteza holistică: imaginea apare integrată în câmpul conștiinței. Dilatație. Cuprindere. Nu e nevoie să forțezi deschiderea perspectivei, să ieși din noapte. Aer. Câștig de spațiu. Ies din tine poeme. Ferește-te de automatisme. Dorințele par amintiri vii. Agonie în suspensie: „nu știam că murisem”. „Miniaturi de vremuri viitoare”. „Noapte, fată cu cercei de smoală, / Ți-am pus toate vasele în poală, / Însă tu privind la stele / Nici nu te-ai uitat la ele!”. Cuvântul este sinteza în conștiință, nu poate fi pierdut. Chipul duhovnicesc: necompus. „Jocul de spațiu”. Spațiul întâlnirilor sufletelor. Nu se poate rupe unitatea tabloului. Spațiul nu e un bloc monolitic, ci e afânat. Ieșirea din Chip este golul căderii. Lestul se ridică singur la suprafața mării. Acord grav, luminos, sub apă.  „Umbra mea defilează, umil”. Spectacolul propriei conștiințe. Nu te mai temi să-ți vezi fața. „Spațiul este în Dumnezeu, nu Dumnezeu în Spațiu” (părintele Ghelasie Gheorghe). Limbajul poetic face să dispară dualitatea realitate-imaginație. Limbajul are piciorușe: se mișcă instantaneu, ușor. Plusinfinitul peste infinit deschide zarea. Ai ajuns la capăt. Uleiul se ridică la suprafață. Nebunii frumoși nu-i văd pe cei din jur. Catharsis. Arta nu are antecedent. Kinestezic te raportezi la obrazul văzut de aproape ca la o plită rece. Se pun în mișcare elemente motorii evocatoare, schițe mentale. Nu percepi propriu-zis timpul. Ești ancorat în prezent. Nu lupți cu anticipația. Nu trebuie să-ți lărgești perspectiva ca să vezi, să înțelegi, să cuprinzi întregul, singurul ce ar trebui să se facă văzut instantaneu. Pădurea contemplată = mod de a ajunge la pădure. „Ca un plop înalt, ca o plită rece, obosit de efort capul cade de sus în jos, se răstoarnă liber (nu e ținut)”. Puricele sare. Prin alternarea planurilor, arta sparge psihologia temporală. Polii se ating de la o clipă la alta. Se suspendă timpul deplasării, timpul efortului tranzitiv, efortul necesar coborârii de la plop la plită.  Cerul (ca) așternut pe pământ. În poezie, se valorizează particularul, accidentalul, deșeul. Șuvițele (deșeurile) nu sunt împinse înainte, ele simbolizează liber. Umbli la „buba ascunsă”. Înaintezi cu fața la amintiri. Îți scalzi fața în lumina lor. Arta integrează negativul, tristețea, asociindu-le cu expresia frunții înalte. În muzică, totul izvorăște, țâșnește limpede, nimic nu e contrafăcut.  Revelație, îndrăgostire = a vedea altfel (nu alt obiect). Inflexiune afectivă. Ecou în subiect. Obectul e un ecou. Rotirea muzicii la infinit. A plecat să moară puțin. Lasă trecutul să vorbească. Nu-i acoperi glasul. Parcă ar fi fost... Ca un vis. Ține basul, isonul. Sentimentele se proiectează pe o pânză, în aer. „Je est un autre”. Te vezi ce faci în vis. Dragoste = pornești din plin bine! Limbajul păsărilor. Hornul trage. Bandaj peste ochi. Ne place să citim povești. Citești același lucru. Nu raporta totul la reperul fix. Umanul e înglobantul. Valurile numai în ochii noștri sunt mare. Tragi în lateral cortina. Expansiunea conștiinței. Cuprindere instantanee, neforțată. Câmpul conștiinței se deschide coextensiv cu lumea. Lumea se deschide ca un evantai. Fagure: nu te întrebi de unde știu albinele să construiască un fagure, tot astfel, nici de ce se ordonează conținuturile.

Carmen Caragiu (1965-2015)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu