Dragii
mei,
Pervertirea
extremă a omului în epoca în care trăiește este iscodirea publică, tendința de
a transforma totul în publicitate. Acesta este este unul dintre marile vicii
ale epocii: violarea
intimității personale.
Din
păcate, structura lumii în care trăim nu e făcută să ne apere de acest fel de
imixtiuni. Spațiul desfigurat a luat el însuși chipul păcatului omenesc,
devenind un loc comun și o existență împărțită cu metrul la fiecare. Ce uriașă
deosebire este între acest mod ontologic și celălalt, care definește viața
eshatologică! Acolo, lumea unui singur suflet e infinită ca o împărăție, ale
cărei porți nu pot fi deschise din afară, ci doar dinlăuntru, prin liber consimțământ.
Niciodată
nu există singurătate într-o lume în care obiectul este „viu” și intim
sufletului. Marea pace în sânul naturii, pe care o cântă poeții, își are
izvorul în această viziune paradisiacă, a unei lumi în care singurătatea nu
poate fi profanată și unde fericirea de a rămâne singur este doar bucuria mamei
de a rămâne singură cu copilul ei, cu copilul mistic. Ceea ce aici, pe pământ,
e somnul, cel ce face cu putință regenerarea organismului, prin repaus în lumea
vieții veșnice și fericite este leagănul ontologic al obiectului înviat, cel
care cu mișcările lui omenoase leagănă sufletul și îi dă odihnă.
În
universul căzut, spațiul s-a transformat într-un loc profanat, lipsit de
dimensiunea intimității. Obiectele pe care le achiziționăm n-au nici ele loc în
starea noastră sufletească, nu pot rămâne nici o clipă „singure” cu noi. Le
cumpărăm tot pentru publicitate, pentru „ochii altora”, în condiții în care
totul, dar absolut totul, tinde să devină ca o marfă.
Vă
amintiți de „Picioruș”, puișorul născut cu un ciot în loc de picior? Un suflet
mărinimos l-a „văzut” și l-a „adoptat”, luându-l acasă; nu conta că avea să
moară peste o zi-două; cel puțin, cineva iubitor i-a mângâiat ultimele clipe.
Spațiul eshatologic a reținut, în adâncul memorialului cosmic, acest film
impresionant, al cărui personaj principal a fost Picioruș. Un extraordinar elan
fenomenologic tinde să anime – ca un vifor creator de povești – inteligența
cosmică axată pe acest nucleu de viață și de suflet, numit „Picioruș”. Vom fi
la el și el va fi la noi. Marile iubiri istorice, întemeiate pe extatică
dăruire, vor continua și se vor împlini în Împărăția Iubirii. Cucurelul ucis de
om, pentru care micuțul nutrea sentimente filiale, mult timp va fi strigat de
noi și va fi rechemat cu dragoste fierbinte, dar el nu va veni. Spațiul îi va
deschide file de povești inițiatice ca niște drumuri ce se adâncesc în noutatea
negrăită și infinit evocatoare a Vieții veșnice.
Carmen
Caragiu (1965-2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu